Text
M-TERM - Mälardalen University Team of Educational Researchers in Mathematics
Räkna med Västerås
Räkna med Västerås syftar till att Mälardalens högskola tillsammans med Västerås stad utveckla matematikundervisning i kommunen.
Avslutat
Start
2012-01-01
Avslut
2017-12-31
Huvudfinansiering
Västerås stad
Samarbetspartners
Västerås stad
Projektansvarig vid MDH
Professor i matematik/tillämpad matematik
Andreas Ryve
021-10 15 08
andreas.ryve@mdh.se
Räkna med Västerås syftar till att Mälardalens högskola tillsammans med Västerås stad utveckla matematikundervisning i kommunen. Projektet utgår från forskning kring bra matematikundervisning, kompetensutveckling för lärare och storskalig utveckling av matematikutbildning. Utifrån forskning och i nära samarbete med lärare, rektorer och verksamhetschefer utvecklar vi kompetenser, rutiner, normer och verktyg för en bättre matematikundervisning.
Räkna med Västerås är ett långsiktigt och storskaligt forskningsbaserat projekt som syftar till att förbättra klassrumsundervisningen i matematik i Västerås stads grundskolor. Under 2012-2015 arbetar Västerås stad och Mälardalens högskola i ett samarbetsprojekt för att ta ett helhetsgrepp om matematikutbildningen i Västerås kommun och därigenom ge lärare bra förutsättningar för att stödja elever att utveckla matematiskt kunnande.
Projektet inkluderar långsiktig etablering av strukturer, positioner, rutiner och kompetensutvecklingsprogram för verksamhetschefer, rektorer, matematikutvecklare, matematikmentorer, ämnesföreträdare och lärare. Ett speciellt fokus ligger på att utveckla verktyg som stödjer lärare i att planera, genomföra och utvärdera rik klassrumsundervisning tillsammans med kollegor. Matematik genom problemlösning och Formativ undervisning utgör två integrerade huvudspår i projektet där grundtanken är att undervisning syftar till att bygga på och utveckla elevers matematiska tänkande genom att läraren tar en aktiv roll i att agera målinriktat både i och utanför klassrummet.
Forskningen har anknytning till följande globala hållbarhetsmål
God utbildning. FN:s globala mål 4.
Säkerställa en inkluderande och jämlik utbildning av god kvalitet och främja livslångt lärande för alla.