Text

På Studenthälsan kan du som student komma för att få råd och stöd i hälsofrågor. Här arbetar friskvårdspedagoger och kuratorer för att du ska må så bra som möjligt under din studietid.


Studenthälsan

På Studenthälsan kan du som student komma för att få råd och stöd i hälsofrågor. Här arbetar friskvårdspedagoger och kuratorer för att du ska må så bra som möjligt under din studietid.

På grund av Coronaviruset erbjuder Studenthälsan i nuläget enbart digitala möten via Zoom, Teams eller telefonsamtal.

Det är gratis att besöka studenthälsan. Personalen har tystnadsplikt och för inga journaler.

Om du av någon anledning inte mår bra eller behöver råd och stöd kan du boka in ett samtal. Det kan till exempel handla om:

  • nedstämdhet, oro eller ångest
  • studiesvårigheter, prestationskrav eller stress
  • livskriser, dödsfall, sjukdomsfall eller relationsproblem
  • hälso- och livsstilsfrågor som sömn, mat, motion, alkohol eller tobak

Om du blir sjuk

På studenthälsan bedrivs inte sjukvård. Om du blir sjuk kan du kontakta 1177 vårdguiden eller din vårdcentral. Tänk på att det är viktigt att du anmäler sjukdom till Försäkringskassan eftersom det kan påverka ditt studiemedel.


Olycksfallsförsäkring
när du studerar hemma

Som student är du försäkrad mot olycksfall under tiden du befinner dig på campus samt under resor mellan din bostad och campus. Försäkringen täcker även tiden som du studerar hemma.

Som student bör du även ha en hemförsäkring. De flesta försäkringsbolag har studenterbjudanden. Kontakta olika försäkringsbolag för mer information.

Mer information om studentförsäkringarlänk till annan webbplats


Delta i studenthälsans kurser/grupper

Studenthälsan anordnar ett antal kurser och föreläsningar som du som student kan anmäla dig till. Här är några exempel. Kontakta studenthälsan om du har önskemål om andra ämnesområden.

  • Sluta skjuta upp. Lär dig hur du kan förändra ditt beteende och sluta skjuta upp saker till sista stund.
  • Hantera stress. Vad är stress och hur kan du göra för att hantera den?
  • Våga tala. Många människor tycker att det är jobbigt att prata inför folk. Här får du tips på vad du kan tänka på inför en presentation och praktisk övning för att minska obehaget.
  • Sov bättre. För att du ska må bra och orka med dina studier är god sömn avgörande. Du får kunskap om vad du kan göra för att sova bättre.
  • Prestationskrav. Du får information om hur du kan sänka ambitionsnivån och hantera orimliga prestationskrav.

 

Kurs: Sluta skjuta upp

Kursen är för dig som tar tag i studieuppgifterna i sista minuten,
har svårt att organisera studierna eller prioriterar andra saker
framför studierna. Det är en kurs med fortlöpande intag, som hålls varje måndag klockan 14:15-15:45 med start 23 mars 2020.

Anmäl dig till kursen.länk till annan webbplats

 

Boka kurs eller föreläsning

För att boka en föreläsning eller kurs kontakta studenthälsan på studenthalsan@mdh.se eller: 021 – 10 73 80

 

Testa dina levnadsvanor

Här kan du göra anonyma livsstilstester på nätet. Direkt efter att du avslutat testet får du en summering av svaren och tips på vad du kan tänka på.

Kontakta Studenthälsan

För mer information om samtal eller för att komma i kontakt
med studenthälsan, mejla studenthalsan@mdh.se
Du kan också ringa och lämna ett meddelande på: 021-10 73 80.

Kontakta Försäkringskassanlänk till annan webbplats
Kontakta CSNlänk till annan webbplats
Kontakta 1177 vårdguidenlänk till annan webbplats
Kontakta din vårdcentrallänk till annan webbplats