Text

På Studenthälsan kan du som student komma för att få råd och stöd i hälsofrågor. Här arbetar en friskvårdspedagog och kuratorer för att du ska må så bra som möjligt under din studietid.

Studenthälsan

Välkommen till Studenthälsan

Studenthälsans uppdrag är att stödja er studenter under er tid här på MDH. Vi är tre kuratorer och en friskvårdspedagog som finns tillgängliga för er. Vi arbetar förebyggande och hälsofrämjande, dels via individuella samtal samt dels via olika kurser och föreläsningar. Allt vi erbjuder är kostnadsfritt, vi har tystnadsplikt och för inga journaler.

Längre ned på hemsidan har ni möjlighet att boka ett nybesök samt kurser och föreläsningar. Ni kan även höra av er till oss via mejl och telefon.

Med anledning av den rådande pandemin och den riskfyllda smittspridningen, sker all kontakt med studenthälsan digitalt.

Hållbar hälsa utifrån covid-19

Den rådande Coronapandemin skapar svårigheter som vi kanske aldrig tidigare behövt hantera. Att bli påtvingad social isolering och att göra allt via datorn kan vara några av alla nya utmaningar som kan medföra ökad ohälsa. Att uppleva oro, minskad energi, svårigheter med motivationen, samt att känna frustration är några exempel på normala reaktioner, orsakade av en onormal situation. Vi behöver aktivt förhålla oss till det på ett adekvat sätt och vi på studenthälsan finns till för er som önskar råd och stöd utifrån det onaturliga samhällsläget som råder.

Om du av någon anledning inte mår bra eller behöver råd och stöd kan du mejla, studenthalsan@mdh.se, ringa vår röstbrevlåda, 021-107380 eller boka en samtalstid via vår bokningssida nedan. Här nedanför kan du se exempel på vad samtalen kan handla om, men du behöver inte veta exakt vad du behöver hjälp med.

  • stress
  • nedstämdhet, oro, ångest eller talängslan
  • studiesvårigheter, prestationskrav eller att du alltid skjuter upp saker till sista stund
  • livskriser, dödsfall eller sjukdomsfall
  • relationsproblem
  • hälso- och livsstilsfrågor som sömn, mat, motion, alkohol eller tobak

Enkla tips för er som studerar hemifrån

Skapa rutiner

  1. Gå upp i samma tid som om du skulle till arbetet eller skolan. Gör dina morgonrutiner, frukost, dusch, klär på dig etc.
  2. Gör ett ”arbetsschema” Börja och sluta din dag samma tid varje dag, gärna veckovis. I arbetsschemat bör även lunch, raster och promenader samt andra vardagsgöromål finnas, minimera även distraktioner, så som aviseringar, etc.
  3. Börja gärna dagen med någon energihöjande aktivitet, ex. en kort promenad, SVT:s morgongympa eller kanske stretchövningar.
  4. Logga in på de program som du behöver och ta fram det material som krävs, helst 5–10 minuter innan du ska börja.

Skapa en vettig arbetsplats hemma

  1. Använd exempelvis böcker/kartonger eller dylikt för att få skärmen i ögonhöjd, när du sitter rak i ryggen med båda fötterna i golvet. Använda gärna en liten kudde i svanken för att avlasta svanken.
  2. Om du har möjlighet, använd externa mus och tangentbord och lär dig använda kortkommandon för att minska användandet av datamusen eller pekplattan samt försök att ha stöd för underarmarna.
  3. Skapa en stående arbetsplats med hjälp av strykbrädan och lite böcker/kartonger, som variation.
  4. Ta regelbundna pauser för att du ska motverka den statiska arbetsställningen.
  5. Om du kan, välj en speciell plats i ditt hem som arbetsplats, detta för att tydliggöra skillnaden mellan ledighet och arbete.

Mindfulness med Studenthälsan

Studenthälsan kör nu mindfulness för dig som studerar på MDH. Träffarna sker digitalt via Zoom och hålls varje tisdagsmorgon vid 08:30.

Anmäl dig här för att få en Zoom-länk.länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Stenar på en strand

Om du blir sjuk

På studenthälsan bedrivs inte sjukvård. Om du blir sjuk kan du kontakta 1177 vårdguiden eller din vårdcentral. Tänk på att det är viktigt att du anmäler sjukdom till Försäkringskassan eftersom det kan påverka ditt studiemedel.


Olycksfallsförsäkring
när du studerar hemma

Som student är du försäkrad mot olycksfall under tiden du befinner dig på campus samt under resor mellan din bostad och campus. Försäkringen täcker även tiden som du studerar hemma.

Som student bör du även ha en hemförsäkring. De flesta försäkringsbolag har studenterbjudanden. Kontakta olika försäkringsbolag för mer information.

Mer information om studentförsäkringarlänk till annan webbplats

Delta i studenthälsans kurser/grupper

På grund av den rådande pandemin kommer Studenthälsan under vårterminen 2021 endast erbjuda digitala filmer/kurser. Dels kommer Studenthälsan erbjuda en digital föreläsning som handlar om ensamhet, prokrastinering och stress där du får information och tips hur du kan förhålla dig till din vardag under den rådande pandemin. Vi kommer även erbjuda en informativ film om oro, stress och ångest. Ni kan också redan nu anmäla er till Studenthälsans digitala mindfulness.

Håll utkik på vår hemsida för datum när de släpps samt för andra kommande filmer och kurser.

Boka en föreläsning

För att boka en föreläsning, kontakta studenthälsan på studenthalsan@mdh.se eller: 021–10 73 80.


Testa dina levnadsvanor

Här kan du göra anonyma livsstilstester på nätet. Direkt efter att du avslutat testet får du en summering av svaren och tips på vad du kan tänka på.


Kontakta Studenthälsan

För övriga frågor är du välkommen att skriva till oss på studenthalsan@mdh.se eller lämna ett meddelande på 021-10 73 80.

Kontakta Försäkringskassanlänk till annan webbplats
Kontakta CSNlänk till annan webbplats
Kontakta 1177 vårdguidenlänk till annan webbplats
Kontakta din vårdcentrallänk till annan webbplats

Till toppen