Text

Utbildningsplan - Sjuksköterskeprogrammet

Omfattning

180.0 hp

Programkod

GSE04

Giltig från

Hösttermin 2024

Beslutsinstans

Akademin för hälsa, vård och välfärd

Akademi

HVV

Diarienummer

2021/1371

Fastställd

2023-10-17

Behörighet

Grundläggande behörighet samt Matematik 2a eller 2b eller 2c eller Matematik B, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2

Om utbildningsplaner

Utbildningsplanen gäller för hela utbildningstiden, från och med det läsår och den termin som du började din utbildning. Utbildningsplanen innehåller programmets mål, innehåll och uppläggning men också krav för särskild behörighet m.m.

Mål

Mål för utbildning på grundnivå (1 kap. 8 § högskolelagen)

Utbildning på grundnivå ska väsentligen bygga på de kunskaper som eleverna får på nationella eller specialutformade program i gymnasieskolan eller motsvarande kunskaper. Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas:

  • förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar
  • förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
  • beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmågan att:

  • söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå
  • följa kunskapsutvecklingen, och
  • utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

Mål för sjuksköterskeprogrammet (utöver de allmänna målen i 1 kap 8 § HL):

Utbildningens mål är att studenten ska förvärva kunskaper, färdigheter och värderingsförmåga som fordras för att självständigt arbeta som sjuksköterska i olika verksamheter inom hälsosjukvård och välfärd, såväl nationellt som internationellt. Programmet leder fram till en sjuksköterskeexamen och filosofie kandidatexamen i vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad. Programmet ger möjligheter till fortsatta akademiska studier på avancerad nivå.

Examensmål enligt högskoleförordningen (1993:100) och SFS 2006:1053:

Kunskap och förståelse

Efter fullgjorda studier på programmet ska studenten:

  • visa kunskap om områdets vetenskapliga grund och kännedom om aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete samt kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen,
  • visa kunskap i planering, ledning och samordning av vård- och hälsoarbetet,
  • visa kunskap om förhållanden i samhället som påverkar barns, kvinnors och mäns hälsa,
  • visa kunskap om mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer,
  • visa kunskap om relevanta författningar, och
  • visa kunskap och förståelse inom det huvudsakliga området för utbildningen, inbegripet kunskap om områdets vetenskapliga grund, kunskap om tillämpliga metoder inom området, fördjupning inom någon del av området samt orientering i aktuella forskningsfrågor.

 

Färdighet och förmåga

Efter fullgjorda studier på programmet ska studenten:

  • visa förmåga att självständigt och i samverkan med patienten och närstående identifiera vårdbehov, upprätta omvårdnadsplan samt ge vård och behandling,
  • visa förmåga att hantera läkemedel på ett adekvat sätt samt kunna informera patienten om läkemedlens effekter och biverkningar,
  • visa förmåga att identifiera behov av och genomföra hälsofrämjande och förebyggande arbete,
  • visa förmåga att initiera metodförbättring och kvalitetssäkring,
  • visa förmåga att tillämpa sitt kunnande för att hantera olika situationer, företeelser och frågeställningar utifrån individers och gruppers behov,
  • visa förmåga att informera och undervisa olika grupper, samt att genomföra handledande uppgifter,
  • visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera åtgärder och behandlingsresultat med berörda parter samt i enlighet med relevanta författningar dokumentera dessa,
  • visa förmåga till lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper,
  • visa förmåga att kritiskt granska, bedöma och använda relevant information samt att diskutera nya fakta, företeelser och frågeställningar med olika målgrupper och därmed bidra till utveckling av yrket och verksamheten,
  • visa förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning samt att kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer,
  • visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt att genomföra uppgifter inom givna tidsramar, och
  • visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper, och visa sådan färdighet som fordras för att självständigt arbeta inom det område som utbildningen avser.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Efter fullgjorda studier på programmet ska studenten:

  • visa självkännedom och empatisk förmåga,
  • visa förmåga att med helhetssyn på människan göra åtgärdsbedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter, med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna,
  • visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot patienter och deras närstående,
  • visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och fortlöpande utveckla sin kompetens.
  • visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter, och
  • visa insikt om kunskapens roll i samhället och om människors ansvar för hur den används.

 

Undervisningsspråk

Det huvudsakliga undervisningsspråket är svenska, men i vissa kurser kan undervisning och examination ske på engelska. I programmet studeras vetenskapligt material och viss kurslitteratur på engelska.

Innehåll

Sjuksköterskeprogrammet omfattar 180 högskolepoäng (hp). Utbildningen innefattar klinisk utbildning, i enlighet med högskoleförordningen. Utbildningen leder fram till en yrkesexamen som sjuksköterska och även en kandidatexamen i vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad. Detta medför att programmet är uppbyggt utifrån didaktiska val om integrering av teoretisk och praktisk kunskap. I klinisk utbildning studeras programmets ämnen integrerat för att utveckla professionell kompetens i omvårdnad och förståelse för yrkets akademiska förankring. Detta med tydlig förankring i vårdvetenskap och personcentrerad vård.

Programmets huvudområde är vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad som inkluderar vårdpedagogik och omfattar 112,5 hp av utbildningens totala 180 hp fördelat under alla årskurser. Vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad kännetecknas av en helhetssyn på människan, med fokus på hur vårdande kan bidra till att bevara hälsa och lindra lidande, samt hantera sjukdom. Huvudområdet innefattar människors hälsoresurser, och behov av vård och stöd i livets olika skeenden. Detta studeras ur person-, anhörig-, vårdar- och organisationsperspektiv. I huvudområdet ingår kunskaper om etiska teorier och förhållningssätt. Kunskaper från huvudområdet bidrar till att möta såväl den enskilde människans som samhällets föränderliga behov och krav på vård och omsorg. Vidare ingår lärandeprocesser i vård och omsorg med fokus på lärande i mötet mellan vårdare och patient, samt sjuksköterskans pedagogiska och ledande funktion och ansvar i vårdarbetet. Kunskaper och kompetens om team och att leda och medverka i team samt interprofessionellt lärande studeras också. Till området hör också studier av sjuksköterskans professionsutveckling och ansvar gällande ledarskap samt pedagogiska aspekter av förbättringsarbete på olika nivåer utifrån ett systemperspektiv.

I vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad genomförs ett självständigt examensarbete omfattande 15 hp och programmets samtliga kurser vilar på en kunskapsbas grundad i aktuell forskning.

Medicinsk vetenskap omfattar 60 hp fördelat under alla årskurser. Ämnet ger, tillsammans med huvudområdet en kunskapsbas för sjuksköterskans omvårdnad av patienter med olika ohälso- och sjukdomstillstånd, för utförande av vårdtekniska moment, säker läkemedelshantering och för att bedriva preventivt arbete mot ohälsa.

Folkhälsovetenskap omfattar 7,5 hp. Befolkningens hälsa och de faktorer som påverkar denna samt åtgärder ägnade att bevara och förbättra hälsan studeras inom detta ämne. Särskilt studeras levnadsvanornas, miljöns, samhällsstrukturens, arbetslivets och vårdsystemens betydelse för människors hälsa.

En del av utbildningen utgörs av verksamhetsintegrerat lärande (VIL). VIL är ett samlingsbegrepp för pedagogiska modeller som bygger på samverkan och integrering mellan högre utbildning och arbetsliv. VIL inkluderar flera ämnen och syftar till att teoretiskt och praktiskt förbereda studenterna inför den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU). Det sker genom att studenter genomför exempelvis tillämpnings-, samtals- och simuleringsövningar. VIL genomförs såväl inom lärosätet som inom vårdverksamheter. VFU bedrivs i samverkan med vårdverksamheter i kommuner, regioner eller hos privata utförare. Undervisningsformerna varierar med individuella studier, studier i grupp, föreläsningar, handledning, webbaserad undervisning och seminarier.

 

Fokus i utbildningsåren

Utbildningens första år har fokus på hälsa. Kurserna under året innefattar studier om lärande och professionsbgreppet samt studier av grundläggande begrepp för vårdande. Studier om mångkulturella möten i hälsa och vård problematiseras också. Vidare studeras människans anatomi och fysiologi, farmakologi, mikrobiologi och vårdhygien. Under år 1 ingår vetenskaplig metod. Ovanstående kunskapsbas ligger till grund för verksamhetsförlagda utbildningen som fokuserar grundläggande omvårdnad baserad på vetenskap och beprövad erfarenhet och med utgångspunkt från människors behov.

Utbildningens andra år kännetecknas av fokus på ett spann gällande hälsa - ohälsa. Kurserna omfattar studier av medicinska och kirurgiska sjukdomstillstånd hos vuxna och barn, dess patofysiologi, diagnostik, vård och behandling. Därefter studeras vårdvetenskapliga teorier och begrepp relaterat till ohälsa och vårdande samt vetenskaplig metod med förberedelse för examensarbete inom huvudområdet vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad. Patientens lärande fokuseras och studier av planering, ledning av omvårdnadsarbetet ingår och samverkan med andra professioner, liksom studier av befolkningens hälsa. Kunskaperna ligger till grund för verksamhetsförlagd utbildning som fokuserar på grundläggande och specifik omvårdnad vid olika sjukdomstillstånd baserad på vetenskap och beprövad erfarenhet.

Utbildningens tredje år kännetecknas av komplexa vårdsituationer. Kurserna omfattar studier av geriatriska och psykiatriska sjukdomstillstånd. Vidare studeras omhändertagande vid akuta sjukdomstillstånd och katastrofmedicin. Studier av planering och ledning av omvårdnadsarbetet ingår och samverkan med andra professioner. Ett examensarbete inom huvudområdet vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad genomförs i termin fem. Den verksamhetsförlagda utbildningen fokuseras på att leda omvårdnadsarbetet, samt förbättringsarbete inom olika vårdkontexter.

I översikten som följer över sjuksköterskeprogrammets tre år framgår hur poäng fördelas mellan ämnen samt kursernas namn. De kurser som genomförs i klinisk vårdverksamhet benämns som VFU och kan innehålla hp från olika ämnen.

 

Årskurs 1

Vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad:

Grunder i vårdande och lärande 15 hp

Människan som patient 7,5 hp

Vetenskaplig teori och metod 1 7,5 hp

VFU Personcentrerad omvårdnad vid vård av äldre 7,5hp*

 

Medicinsk vetenskap:

Anatomi, fysiologi och allmän farmakologi 15 hp

Klinisk mikrobiologi, vårdhygien och infektionssjukdomar 7,5 hp

 

Årskurs 2

Vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad:

Processer och dokumentation i omvårdnad 10,5 hp

Identifiering och problematisering av vetenskaplig frågeställning 4,5 hp

VFU Personcentrerad omvårdnad inom primärvård, vård i hemmet och sluten vård 22,5hp*

E-hälsa, informatik och hälso- och välfärdsteknik 3 hp

 

Medicinsk vetenskap:

Medicinska och kirurgiska sjukdomstillstånd 12 hp

 

Folkhälsovetenskap:

Folkhälsovetenskap i relation till sjuksköterskans profession 7,5 hp

 

Årskurs 3

Vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad

Examensarbete i vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad 15 hp

VFU Personcentrerad omvårdnad, ledarskap och förbättringsarbete inom medicinsk/kirurgisk vård 15hp*

VFU Personcentrerad omvårdnad och ledarskap vid vård av äldre 7,5hp*

VFU Personcentrerad omvårdnad och etiskt förhållningssätt inom psykiatrisk vård 7,5hp*

 

Medicinsk vetenskap

Geriatriska och psykiatriska sjukdomstillstånd 7,5hp

Akuta sjukdomstillstånd och katastrofmedicin 7,5hp

 

*Kursen innehåller högskolepoäng från vårdvetenskap och medicinsk vetenskap.

 

Val inom programmet

Programmet innehåller inga valbara kurser. Kurser eller del av kurser kan vara förlagda på annan studieort än den ort studenten är antagen till.

Examen

Utbildningsprogrammet är upplagt så att studierna ska leda fram till att man uppfyller fordringarna för följande examen/examina:

  • Sjuksköterskeexamen (Bachelor of Science in Nursing)
  • Filosofie kandidatexamen med huvudområdet Vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad (Bachelor of Science in Caring Science with Specialization in Nursing)

Om programmet innehåller valbara eller valfria delar, eller om man som student väljer att inte slutföra en viss kurs, kan de val man gör påverka möjligheterna att uppfylla examensfordringarna. För mer information om examina och examensfordringar hänvisas till den lokala examensordningen som finns publicerad på universitetets webbplats.

Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter

För varje kurs vid universitetet anges i kursplanen bland annat formerna för hur studenternas prestationer skall bedömas såsom typer av examination för ingående moment och betygsgrader. Examination för en kurs är översiktligt beskriven i kursplanen som förtydligas och kompletteras med skriftlig information vid kursstart. Universitetet har beslutat om regler och anvisningar för examination och dessa finns tillgängliga via universitetets webbplats.

Antalet examinationstillfällen är begränsade vad gäller VFU-kurserna. Om en student blir underkänd vid den verksamhetsförlagda delen av en VFU-kurs har studenten rätt att genomföra VFU-perioden ytterligare en gång. Underkänns studenten även denna gång, kan ej ytterligare VFU-period erbjudas på aktuell utbildning. De studenter som genomfört den verksamhetsförlagda utbildningen utan godkänt resultat och som söker till samma utbildning på nytt vid Mälardalens universitet kommer vid ansökningstillfället att avvisas. Denna begränsning gäller oavsett sökt studieort vid universitetet.

Påbörjad VFU innebär påbörjad examination. Student som utan särskilt skäl avbryter VFU kan underkännas på examinationen i förtid.