Text

Utbildningsplan - Speciallärarutbildning 90 hp (1-90). Ingår i Lärarlyftet

Omfattning

90.0 hp

Programkod

XAUM2

Giltig från

Hösttermin 2023

Beslutsinstans

Fakultetsnämnden

Akademi

UKK

Diarienummer

2023/3087

Fastställd

2020-03-05

Reviderad

2023-01-10

Särskild behörighet

Lärarexamen eller förskollärarexamen som enligt behörighetsförordningen utgör grund för avsedd behörighet. Därtill krävs att den sökande har anställning inom skolväsendet, dock inte inom förskolan eller fritidshemmet.

Utbildningen ges som uppdragsutbildning enligt förordning (SFS 2007:222) om statsbidrag för fortbildning av lärare och för den sökande krävs godkännande från skolhuvudmannen.

Lärarexamen eller förskollärarexamen som enligt behörighetsförordningen utgör grund för avsedd behörighet. Därtill krävs att den sökande har anställning inom skolväsendet, dock inte inom förskolan eller fritidshemmet.

Utbildningen ges som uppdragsutbildning enligt förordning (SFS 2007:222) om statsbidrag för fortbildning av lärare och för den sökande krävs godkännande från skolhuvudmannen.

För specialisering mot språk-, skriv- och läsutveckling krävs antingen att den sökande har en lärarexamen som är avsedd för undervisning i ämnet svenska, eller att den sökande genom sin examen fått behörighet att undervisa i svenska. Om den sökandes examen inte är avsedd för undervisning i svenska krävs att den sökande blivit behörig att undervisa i ämnet genom högskoleutbildning eller, utan att ha blivit behörig i ämnet, har kompletterande högskolestudier om minst 22,5 hp i ämnet svenska, eller inom kunskapsområdet språk-, skriv- och läsutveckling.

Lärarexamen eller förskollärarexamen som enligt behörighetsförordningen utgör grund för avsedd behörighet. Därtill krävs att den sökande har anställning inom skolväsendet, dock inte inom förskolan eller fritidshemmet.

Utbildningen ges som uppdragsutbildning enligt förordning (SFS 2007:222) om statsbidrag för fortbildning av lärare och för den sökande krävs godkännande från skolhuvudmannen.

För specialisering mot matematikutveckling krävs antingen att den sökande har en lärarexamen som är avsedd för undervisning i ämnet matematik, eller att den sökande genom sin examen fått behörighet att undervisa i matematik. Om den sökandes examen inte är avsedd för undervisning i matematik krävs att den sökande blivit behörig att undervisa i ämnet genom högskoleutbildning eller, utan att ha blivit behörig i ämnet, har kompletterande högskolestudier om minst 22,5 hp i ämnet matematik, eller inom kunskapsområdet matematikutveckling.

x

Om utbildningsplaner

Utbildningsplanen gäller för hela utbildningstiden, från och med det läsår och den termin som du började din utbildning. Utbildningsplanen innehåller programmets mål, innehåll och uppläggning men också krav för särskild behörighet m.m.

Mål

För speciallärarexamen ska studenten visa sådan kunskap och förmåga som krävs för att självständigt arbeta som speciallärare för barn och elever i behov av särskilt stöd.

Kunskap och förståelse

För speciallärarexamen ska studenten:

  • visa kunskap om områdets vetenskapliga grund och insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete samt kunskap om relationen mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen,
  • visa kunskap om barn och elever i behov av särskilt stöd i ett historiskt perspektiv,
  • visa kunskap om funktionsnedsättningar, inbegripet neuropsykiatriska svårigheter,
  • visa fördjupad kunskap om barns och elevers språk- och begreppsutveckling och stimulans av denna,
  • visa fördjupade kunskaper om bedömningsfrågor och betygssättning, och
  • visa fördjupad kunskap om barns och elevers lärande och visa kunskap om utveckling och lärande hos barn och elever med funktionsnedsättningar, inbegripet neuropsykiatriska svårigheter, samt, beroende på vilken specialisering som valts, fördjupad kunskap om
    - barns och elevers språk-, skriv- och läsutveckling,
    - barns och elevers matematikutveckling, eller
    - barn och elever med intellektuell funktionsnedsättning och deras allsidiga kunskapsutveckling i relation till undervisningsämnen eller ämnesområden.

Färdighet och förmåga

För speciallärarexamen ska studenten:

  • visa förmåga att kritiskt och självständigt ta initiativ till, analysera och medverka i förebyggande arbete och bidra till att undanröja hinder och svårigheter i olika lärmiljöer,
  • visa förmåga att delta i arbetet med att utforma och genomföra åtgärdsprogram för enskilda elever i samverkan med berörda aktörer samt förmåga att stödja barn och elever och utveckla verksamhetens lärmiljöer,
  • visa förmåga att kritiskt granska olika vetenskapliga perspektiv på neuropsykiatriska svårigheter samt tillämpa kunskaper om neuropsykiatriska svårigheter i olika lärmiljöer,
  • visa förmåga att, beroende på vilken specialisering som valts, vara en kvalificerad samtalspartner och rådgivare i frågor som rör
    - barns och elevers språk-, skriv- och läsutveckling,
    - barns och elevers matematikutveckling, eller
    - lärande och kunskapsutveckling hos barn och elever med intellektuell funktionsnedsättning,
  • visa förmåga att självständigt genomföra uppföljning och utvärdering samt leda utveckling av det pedagogiska arbetet med målet att kunna möta behoven hos alla barn och elever,
  • visa fördjupad förmåga att kritiskt och självständigt genomföra pedagogiska utredningar och analysera svårigheter för individen i de lärmiljöer där barnet eller eleven får sin undervisning och vistas under förskole- eller skoldagen, och
  • visa fördjupad förmåga till ett individanpassat arbetssätt för barn och elever i behov av särskilt stöd. 

För specialisering mot språk-, skriv- och läsutveckling eller matematikutveckling ska också studenten:
visa förmåga att kritiskt granska och tillämpa metoder för att bedöma barns och elevers språk-, skriv- och läsutveckling eller matematikutveckling.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

För speciallärarexamen ska studenten:

  • visa självkännedom och empatisk förmåga,
  • visa förmåga att inom det specialpedagogiska området göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna,
  • visa förmåga att identifiera etiska aspekter på eget forsknings- och utvecklingsarbete,
  • visa insikt om betydelsen av samarbete och samverkan med andra skolformer och yrkesgrupper, och
  • visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och fortlöpande utveckla sin kompetens.

Undervisningsspråk

Det huvudsakliga undervisningsspråket är svenska. Engelskspråkig litteratur samt seminarier/föreläsningar på engelska kan förekomma.

Innehåll

Vid Mälardalens universitet inom Lärarlyftet ges speciallärarexamen med tre specialiseringar: matematikutveckling, språk-, skriv- och läsutveckling samt intellektuell funktionsnedsättning.

Det innehåll som behandlas inom ramen för speciallärarprogrammet kan sammantaget karakteriseras enligt följande. Utbildningen ger studenten förutsättningar för att självständigt klara ett arbete som speciallärare för barn och elever som har behov av särskilt stöd, med specialisering mot ett av följande tre områden: matematikutveckling, språk-, skriv- och läsutveckling eller intellektuell funktionsnedsättning. Särskilt beaktas, hur en fördjupad kunskap inom området möjliggör, att studenten kan få en djupare förståelse av den betydelse sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet har som förutsättning för ett framgångsrikt praktiskt pedagogiskt arbete.

Kurserna handlar om hur studenten ska få förutsättningar att utveckla förmåga till att kritiskt identifiera, analysera och medverka i förebyggande arbete, undanröja hinder och svårigheter i olika lärmiljöer. De handlar om färdighet och förmåga, att självständigt och i samarbete med andra arbeta med processer som gäller kartläggning, åtgärder och uppföljning. Innehållet utgörs även av olika sätt att som speciallärare arbeta med lärande i språk-, skriv- och läsprocessen; att arbeta med lärandeprocessen i matematik; eller att arbeta med undervisningssituationen för elever med diagnosen intellektuell funktionsnedsättning. Genomgående följer att de områden som behandlas blir belysta genom att olika perspektiv anläggs samt att olika aspekter beaktas. Centralt är även områden som gäller studentens behov av självkännedom och empatisk förmåga, särskilt med beaktande av de styrdokument som i hög grad är aktuella vid arbete med barn i behov av särskilt stöd.

Speciallärarprogrammet omfattar 90 högskolepoäng och består av tre block. Kurserna i det första blocket, behandlar centrala kunskapsområden som ska ge förutsättningar, dels för de fortsatta studierna, dels för att kunna verka som speciallärare. Kurserna i block två, de två specialiseringskurserna, är tydligt didaktiskt inriktade mot matematikutveckling, språk-, skriv- och läsutveckling respektive intellektuell funktionsnedsättning. Två av det tredje blockets kurser, har karaktären av teori- och metodkurser, där den ena har en mer allmän karaktär, medan den andra är mer inriktad på det självständiga arbetet. Den avslutande kursen utgörs av det självständiga arbetet.

Programmet ges med såväl campusträffar som distansundervisning via en webbaserad lärplattform. Arbetsformerna varierar med individuella arbeten, arbeten i grupp, helgruppsdiskussioner, föreläsningar, övningar och laborationer. Läsning av litteratur och olika former av bearbetning av densamma utgör ett centralt inslag liksom föreläsningarna. Ett annat utgörs av fältstudier som är ett viktigt inslag i samtliga kurser.

Kopplingen mellan litteratur/föreläsningar och fältstudier sker i olika former av uppgifter, som utförs i olika konstellationer och som redovisas vid seminarier och/eller som inlämningsuppgifter. Genom detta skapas förutsättningar för att studenten kan få en fördjupad förståelse av den betydelse sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet har för yrkesutövningen. Dessutom får studenten kontinuerligt pröva och kritiskt reflektera kring och värdera olika former av datainsamling under sina fältstudier.

Nedan visas innehåll för respektive årskurs för speciallärarprogrammet i lärarlyftet med specialisering mot matematikutveckling, språk-, skriv- och läsutveckling samt intellektuell funktionsnedsättning. Utbildningen ges under sju terminer, varav en sommartermin, på deltid.

Årskurs 1
Specialpedagogiska perspektiv och specialpedagogiskt arbete - speciallärare, 15 hp
Funktionsnedsättningar, inbegripet neuropsykiatriska svårigheter - speciallärare, 7,5 hp

Kvalificerade samtal - speciallärare, 7,5 hp

Årskurs 2
Specialisering Matematikutveckling
Att arbeta som speciallärare med matematikutveckling I, 15 hp
Att arbeta som speciallärare med matematikutveckling II, 15 hp

Specialisering Språk-, skriv- och läsutveckling
Att arbeta som speciallärare med språk-, skriv- och läsutveckling I, 15 hp
Att arbeta som speciallärare med språk-, skriv- och läsutveckling II, 15 hp

Specialisering Intellektuell funktionsnedsättning
Speciallärare - specialisering intellektuell funktionsnedsättning, del 1, 15 hp
Speciallärare - specialisering intellektuell funktionsnedsättning, del 2, 15 hp

Årskurs 3  (inklusive sommartermin)
Teori och metod i specialpedagogisk forskning - speciallärare, 7,5 hp
Specialpedagogisk forskning i praktiken - speciallärare, 7,5 hp
 

Specialisering Matematikutveckling

Självständigt arbete i specialpedagogik - Speciallärare med specialisering matematikutveckling, 15 hp

 

Specialisering Språk-, skriv- och läsutveckling

Självständigt arbete i specialpedagogik - Speciallärare med specialisering språk-, skriv- och läsutveckling, 15 hp

 

Specialisering Intellektuell funktionsnedsättning

Självständigt arbete i specialpedagogik - Speciallärare med specialisering intellektuell funktionsnedsättning, 15 hp

Val inom programmet

De val studenten kan göra sker redan vid ansökan till programmet, vilket framgår ovan. Detta val påverkar innehållet, dels i programmets andra block, då studenterna läser olika kurser utifrån vald specialisering, dels i det tredje och sista blocket då innehållet i kurserna och ämne för det självständiga arbetet påverkas av vald specialisering.

Examen

Utbildningsprogrammet är upplagt så att studierna ska leda fram till att man uppfyller fordringarna för följande examen:

  • Speciallärarexamen (Postgraduate Diploma in Special Needs Training)

Om programmet innehåller valbara eller valfria delar, eller om man som student väljer att inte slutföra en viss kurs, kan de val man gör påverka möjligheterna att uppfylla examensfordringarna. För mer information om examina och examensfordringar hänvisas till den lokala examensordningen som finns publicerad på högskolans webbplats.