Text

Rumslig gestaltning - informationsdesign

  • fiber_manual_record Högskolepoäng 180  HP
  • near_me Plats Eskilstuna
  • today Start Hösttermin 2020
  • access_time Tid 3 år  (heltid)
  • timeline Utbildningsnivå Grundnivå

Rumslig gestaltning är en utbildning för dig som vill lära dig att formge utställningar, mötesplatser, offentliga rum och olika typer av arbets- och aktivitetsrum. Under utbildningen lär du dig att utforma tillgängliga, inkluderande och hållbara miljöer, som användare kan interagera med. Efter slutförd utbildning har du möjlighet att jobba med exempelvis lokalplanering, mässor, scenografi och arkitekturvisualiseringar. Utbildningen gör dig till designer med rumslig gestaltning som specialisering.

Utbildningen

Som student vid programmet rumslig gestaltning lär du dig att skapa design som väcker uppmärksamhet, kommunicerar, informerar och stödjer människors användning av rum. Det kan vara en utställning, ett väntrum, en kontorsmiljö, en tågstation eller ett torg som behöver gestaltas. Det kan även handla om att utveckla informationssystem som underlättar för användare att orientera sig i komplexa miljöer.

Informationsdesign är ditt huvudämne och du utvecklar kompetens inom olika design- och forskningsmetoder samt om samspelet mellan text, bild, rum och till exempel ljus och ljud. Du läser bland annat retorik, berättarteknik, färg-, form- och perspektivlära, typografi, kommunikationsteorier och teorier om interaktion, kognition och perception.

Du utvecklar kunskaper om hur text-, bild- och formelement samspelar för att gestalta budskap i rumsliga sammanhang. För att praktiskt kunna forma, kommunicera och utveckla idéer tränar du dig i analoga och digitala skiss- och modelltekniker. Du lär dig att använda 3D-visualiseringsprogram som SketchUp och Shaderlight, och du lär dig hela processen fram till 3D-utskrift. Dessutom används bildbehandlings och layoutprogram som Photoshop, Illustrator och InDesign i utbildningen.

Du har tillgång till en studio med möjlighet att labba och vara i process; här bygger du modeller, skissar och fotar med mera. På högskolan har du också tillgång till trä-, metall- och prototypverkstäder med 3D-printerutrustning. Det finns även printerrum för utskrift av stora bilder och plotter, UX-labb, och en black box där vi experimenterar med ljus-, ljud och utställningsteknik.

Undervisningen är uppbyggd kring både individuellt arbete och grupparbete. Delar av utbildningen sker i form av studioundervisning, det vill säga i tätt samarbete mellan lärare och studenter i studion. Vissa kurser och projekt genomförs tillsammans med designstudenter på programmen interaktionsdesign, informativ illustration och textdesign.

Vi arbetar ofta i projektform med olika uppdragsgivare och vissa projekt sker inom ramen för MDH Living Lab , vilket innebär att du också lär dig metoder för samverkan. I slutet av utbildningen har du möjligheten att knyta kontakter med framtida arbetsgivare under en tio veckor lång praktik inom branschen. Du har även möjligheten att välja att studera utomlands.

Du kan söka till programmet med antingen arbetsprover, betyg eller högskoleprov.

 

Framtid och jobb

Efter slutförd utbildning har du en filosofie kandidatexamen i informationsdesign med inriktning rumslig gestaltning. Efter examen har du även behörighet att studera vidare på vårt internationella masterprogram i innovation och design.


Tidigare studenter jobbar med offentliga miljöer, kontors- och butikskoncept, lokalplanering, arkitektur- och konceptvisualisering, utställningar, inredning, scenografi, mässor och event. De finns på kommunikationsavdelningar, arkitektkontor, inrednings- och designföretag, museer, möbelföretag, industriföretag, myndigheter och egna företag.

 

Arbetsprover

Arbetsprover är ett sätt att bedöma hur kvalificerad du är att ta till dig utbildningen.

Läs mer

Studentprojekt

På programmet Rumslig gestaltning – Informationsdesign skapar studenterna artefakter och gestaltningar utifrån olika material, tekniker och arbetsmetoder.

Läs mer
format_quote

Jag har alltid varit intresserad av rum och hur man får människor att trivas i en miljö.

Ricardo Ramirez

student

Läs mer

Programinnehåll

Åk 1

Informationsdesign

50%

Informationsdesign med inriktning mot rumslig gestaltning

50%

Åk 2

Informationsdesign

25%

Informationsdesign med inriktning mot rumslig gestaltning

75%

Åk 3

Informationsdesign

37.5%

Informationsdesign med inriktning mot rumslig gestaltning

37.5%

Valbart

25%

Frågor kring programmet?

Hör av dig till programsamordnaren om du har frågor kring programmets innehåll.

Universitetslektor i informationsdesign

Ulrika Florin

+4616153403

ulrika.florin@mdh.se

Tillfällen för detta program

  • Rumslig gestaltning - informationsdesign, 180 HP

    Omfattning

    180 HP

    Start

    Hösttermin 2020 (start 2020-08-31)

    Utbildningsnivå

    Grundnivå

    Anmälningskod

    MDH-44812

    Tid och tempo

    3 år (heltid)

    Plats

    Eskilstuna

    Språk

    Svenska, vissa kurser kan ges på engelska

    Behörighet

    Engelska B, Samhällskunskap A (områdesbehörighet 6) eller Engelska 6, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 (områdesbehörighet A6).

    Urval

    För en tredjedel av platserna tillämpas alternativt urval, arbetsprover. För resterande platser tillämpas betyg/högskoleprov.

    Examen

    Kandidatexamen

Frågor kring antagning och behörighet?

Hör av dig till studievägledaren om du har frågor om antagning och behörighet.

Bostadsgaranti

I Eskilstuna och Västerås erbjuder kommunen bostadsgaranti till inflyttade programstudenter.

Läs mer

Anmälan och antagning

Hur fungerar egentligen det där med anmälan och antagning till program eller kurser? Här får du information om hur processen går till.

Läs mer

Bostadsgaranti vid MDH

Funderar du på var du ska bo under studietiden? Västerås stad och Eskilstuna kommun garanterar att alla nationella studenter som flyttar till någon av orterna och uppfyller kraven, får bostad.

Läs mer

Vad är högre studier?

Distanskurs eller program? Hel- eller halvfart? Vad innebär egentligen högskolepoäng? Så här fungerar det.

Läs mer