Text

Staffan Sandström

Staffan Sandström har en mångsidig karriär som kammarmusiker, solist, föreläsare och lärare.

Konsertpianisten och pianopedagogen Staffan Sandström är utbildad vid några av världens främsta musikutbildningar. Efter sina studier vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm studerade han och arbetade som lärare vid Stony Brook University, New York, USA, som delar lärare med The Juilliard School. Studierna där tillsammans med Christina Dahl som huvudlärare ledde till en klingande examen som Doctorate of Fine Arts in Piano Performance.

Staffan har vid flertalet tillfällen återvänt och gästföreläst på Kungliga Musikhögskolan i Stockholms pianoseminarier där han framfört och föreläst om mästerverk ur pianolitteraturen som till exempel Ravels Gaspard de la nuit, Brahms tredje pianosonat i f-moll och Brahms Händelvariationer. Staffan har gjort en mängd inspelningar för Sveriges Radio, och av skivinspelningar kan nämnas Brahms pianokvartett i c-moll samt Frumeries Musica per Nove med Musica Mobile på Intim Musik.

Staffan verkar dagligen i ett internationellt sammanhang. I Kanada har han varit Artist in Residence vid Banff Centre for Arts and Creativity där han samverkat med musiker och konstnärer från hela världen. Staffan är internationellt aktiv som pianist, pedagog och föreläsare och har spelat, undervisat och föreläst i Skandinavien, Frankrike, Tyskland, Belgien, Nederländerna, Grekland, Kanada, USA, Sydkorea, Pakistan, Vietnam, Thailand och Marocko. Staffan är även projektansvarig för ett pågående Linneaus-Palme utbytesprogram för både lärare och studenter mellan Vietnam National Academy of Music i Hanoï och Musik- och operahögskolan, Mälardalens universitet.

Hans samlade och mångfacetterade erfarenheter gör att han nu har en unik pedagogisk förmåga och behärskar en stor bredd av pianistiska områden såsom solospel, kammarmusicerande i alla tänkbara konstellationer samt solist med orkester.

Läs mer om Staffan Sandström (staffansandstrom.se) Länk till annan webbplats.


Röster från studenter


Cong Tuan Vu

Kandidatstudent vid Vietnam National Academy of Music

Porträttbild

"It was a great pleasure for me to learn music from Staffan, lessons with him helped me improve both my technique and my musicality. More importantly, I feel that they enhanced my love for music. I love the way the lessons are open for discussion and conversation, in which Staffan encouraged us students to think, to imagine and to come up with our own ideas, rather than just tell us what to do. That helped me a lot in developing my own personality in my piano playing.

Before studying with Staffan, I often found myself sunken in the sea of notes and other musical notations on a music sheet while working under pressure. Being trapped in the idea of trying to play the correct notes, with correct dynamics and correct articulations made studying music sometimes became a little too technical and even dry for me. So it helped me a lot that he emphasized the importance not in the notations themselves, but in the meanings behind them, which had been frequently forgotten (by me at least). It really remind me how studying music is not only a serious job, but also a fun and enjoyable journey."


Nguyen Hong Ling

Kandidatstudent vid Vietnam National Academy of Music

Porträttbild.

"Staffan has made a great influence on my music career. With his profound experience and boundless imagination, he made me realize that although the world of classical music is huge, professional and piano playing requires tremendous amount of work; music is supposed to be enjoyed and totally accessible in so many ways. We don't only discuss about traditional styles in each piece of music but also we seek and develop our own character and personality. Hence, studying with Staffan helped me gain a lot of confidence as an independent musician.

I was so honored to have masterclasses with Staffan in Vietnam National Academy of Music since 2014, and especially to be a part of the Linnaeus Palme program in 2020.

Words cannot describe my appreciation towards all that he has done for education and collaboration. His passion and enthusiasm will always be a source of encouragement in my career."


Jan Daniels

Kandidatstudent vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm

Portättbild

"Under mina tre år hos Staffan har det nog aldrig hänt att jag lämnat lektionssalen utan ytterligare ett högre mål framför ögonen, med större ambitioner eller med ny inspiration.

Ett glatt leende och så får lektionen börja: i Staffans undervisning fick jag helt nya perspektiv på vad en professionell artistisk verksamhet innebär. Mer och mer började jag få grepp om en större helhetssyn på konst.

Förutom alla nödvändiga tekniska nycklar som Staffan gav framstod framför allt arbetet med den konstnärliga bilden, det gjorde undervisningen levande och dynamisk. Med en enkel kommentar löste han en "knöl i tangentbordet" eller fick en melodi att sjunga.

Samtidigt håller han i långsiktiga trådar och lotsar säkert genom vägar för en stabil karriärsuppbyggnad. Att detta fungerar visade sig i maj år 2018: genom att sikta långt vann jag första priset i Steinwaytävlingen inom ramen av Steinways årliga pianofestival i Stockholm. Likaså byggde han vägar emot lärorika kammarmusikprojekt, ett solistframträdande med orkester, och slutligen ett lyckat antagningsprov till Kungliga Musikhögskolan i Stockholm där jag studerar nu."


Siri Karlsson

Kammarmusikprogrammet inriktning piano

Porträttbild.

"Jag heter Siri och jag går mitt första år här på Kammarmusikprogrammet. Det finns många saker jag tycker är bra med just Musik- och operahögskolan, Mälardalens universitet. Det jag gillar allra främst är att skolan kändes så välkomnande när jag började och att man får en chans att lära känna alla eftersom skolan inte är så stor.

Jag gillar även att det finns mycket tidsutrymme för egen övning och att vi alla som spelar kammarmusik får prova på att ha andra lärare utöver de vi har i vanliga fall, t.ex. huvudinstrument. Eftersom jag spelar piano så har jag Staffan Sandström som huvudinstrumentslärare, några positiva saker om honom är att han har en upplyftande energi och det är kul att ha lektioner med honom. Han är även bra på att tänka utanför boxen av det strikta och tekniska som ofta gäller inom klassisk musik, och blandar gärna in fritt tänkande och hur man jobbar med musiken på ett konstnärligt sätt. En väldigt bra pedagogisk blandning, så att säga.

Här i Västerås finns det mesta man kan behöva på gångavstånd och för en ovan stadsmänniska, som jag, så är det inte så himla långt bort till skog och stenar heller. Eftersom många av oss som studerar på Musik- och operahögskolan, Mälardalens universitet, bor rätt centralt här i Västerås, så finns det mycket att göra tillsammans, som att öva tillsammans eller spontant hänga för att ta en paus. Än så länge är skolan inte lika välkänd som andra musikhögskolor, vilket jag tyckte var lite skrämmande när jag skulle söka hit. Men nu när jag väl är här så tycker jag definitivt att det är värt att känna till och söka hit!"


Kontakt

Lärare vid Musik- och operahögskolan

Lär känna våra lärare

Musik- och operahögskolan, Mälardalens universitet

Läs mer om vår verksamhet och våra musik- och operautbildningar