Text

Utbildningsplan - Rumslig gestaltning - informationsdesign

Omfattning

180.0 hp

Programkod

DKE21

Giltig från

Hösttermin 2020

Beslutsinstans

Fakultetsnämnden

Akademi

IDT

Diarienummer

2019/2799

Fastställd

2012-09-27

Reviderad

2019-11-27

Behörighet

Engelska B, Samhällskunskap A (områdesbehörighet 6) eller Engelska 6, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 (områdesbehörighet A6).

Om utbildningsplaner

Utbildningsplanen gäller för hela utbildningstiden, från och med det läsår och den termin som du började din utbildning. Utbildningsplanen innehåller programmets mål, innehåll och uppläggning men också krav för särskild behörighet m.m.

Mål

Utbildningsprogrammet rumslig gestaltning - informationsdesign syftar till att tillgodose samhällets behov av individer som kan gestalta information i och med hjälp av rumsliga miljöer.

Programmet syftar till:

  • att ge studenterna en utbildning som leder till goda förutsättningar att arbeta professionellt med information, särskilt rumsligt gestaltad sådan, samt
  • att ge goda förutsättningar för fördjupade studier på masternivå inom innovation och design.

Kunskap och förståelse

Efter genomgånget utbildningsprogram ska studenten:

  • visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet kunskap om områdets vetenskapliga grund, vilket bland annat inkluderar utformningen av rum, verbala och visuella representationer, grafisk kommunikation och kommunikationsteori,
  • visa kunskap om tillämpliga metoder inom området, exempelvis olika analysmodeller för visuella och verbala representationer samt metoder inom designprocessen vid framställning av informationsmaterial,
  • fördjupning inom någon del av inriktningen rumslig gestaltning, samt
  • orientering om aktuella forskningsfrågor inom huvudområdet informationsdesign.

Färdighet och förmåga

Efter genomgånget utbildningsprogram ska studenten:

  • visa förmåga att söka, samla och kritiskt tolka relevant information i en problemställning inom huvudområdet informationsdesign samt inriktningen rumslig gestaltning,
  • kritiskt kunna diskutera företeelser, frågeställningar och situationer utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt inom en designprocess och av redan existerande information i bild, rum och text,
  • visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt att genomföra uppgifter inom givna tidsramar vilket utgör en bärande del av designprocessen,
  • visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper, i olika kontexter, med särskild hänsyn taget till intressenter och situation i en kommunikationsprocess,
  • visa sådan färdighet som fordras för att självständigt arbeta inom informationsdesignområdet med inriktning mot rumslig gestaltning.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Efter genomgånget utbildningsprogram ska studenten:

  • visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter,
  • visa insikt om kunskapens roll i samhället och om människors ansvar för hur den används,
  • visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och av att utveckla sin kompetens.

Undervisningsspråk

Det huvudsakliga undervisningsspråket är svenska. Vissa kurser kan ges på engelska. Obligatorisk kurslitteratur på engelska och engelskspråkiga lärare förekommer.

Innehåll

Rumslig gestaltning - informationsdesign är en treårig utbildning inom huvudområdet informationsdesign.

Det första året ger en teoretisk bas i ämnet informationsdesign samt grundläggande praktiska och teoretiska kunskaper inom rumslig gestaltning. Under det andra och tredje året fördjupas teoretisk och praktisk kunskap som tillämpas genom projekt i samverkan med näringsliv och samhälle.. Förmågan att använda metoder för analys, utformning och utprovning av informativa aspekter, med fokus på rummet som informationsbärare fördjupas. Att utveckla och tillämpa ett kritiskt reflekterande och systematiskt förhållningssätt gällande metodval, gestaltning och arbetsprocess är centralt under hela utbildningen. 

Det tredje året innebär en fördjupning i den individuella inriktningen inom rumslig gestaltning och avslutas med det egna självständiga arbetet (examensarbetet).

Under utbildningen förekommer samarbete och samläsning av kurser med övriga kandidatprogram inom informationsdesign.

Årskurs 1
Informationsdesign:
Introduktion till informationsdesign, 7,5 hp
Planerad kommunikation, 7,5 hp
Grafisk form - grundkurs, 7,5 hp
Kognition, interaktion och informationsdesign, 7,5 hp

Informationsdesign med inriktning mot Rumslig gestaltning:
Introduktion till Rumslig gestaltning, 7,5 hp
Digitala och analoga visualiseringstekniker, 15 hp
Rumsligheter, 7,5 hp

Årskurs 2
Informationsdesign:
Retorik och berättarteknik, 7,5 hp
Vetenskap och design, 7,5 hp

Informationsdesign med inriktning mot Rumslig gestaltning:
Konstruktion, material och 3D, 15 hp
Utställningar och berättande, 7,5 hp
Ljus och ljud, 7,5 hp
Plats, rum och rörelse - utomhus, 15 hp

Årskurs 3
Informationsdesign:
Examensarbete i informationsdesign, 17,5 hp
Forskningsprocesser, 5 hp

Valbart 15hp:
Verksamhetsförlagd informationsdesign, 15 hp
Multimodal informationsdesign, 15 hp

Informationsdesign med inriktning mot Rumslig gestaltning:
Rumslig gestaltning - fördjupning, 7,5 hp
Projektledning för designprojekt, 15 hp

Mindre förändringar i kursutbudet kan komma att ske under utbildningen till följd av kontinuerligt kvalitetsarbete.

Val inom programmet

Val av kurs kan påverka möjligheterna att uppfylla examensfordringarna.

Examen

Utbildningsprogrammet är upplagt så att studierna ska leda fram till att man uppfyller fordringarna för följande examen:

  • Filosofie kandidatexamen med huvudområdet Informationsdesign med inriktning mot rumslig gestaltning (Bachelor of Arts in Information Design with Specialization in Spatial Design)

Om programmet innehåller valbara eller valfria delar, eller om man som student väljer att inte slutföra en viss kurs, kan de val man gör påverka möjligheterna att uppfylla examensfordringarna. För mer information om examina och examensfordringar hänvisas till den lokala examensordningen som finns publicerad på högskolans webbplats.