Text

Med en examen i kemiteknik från Kungliga Tekniska Högskolan och mångårig erfarenhet som produktionschef i läkemedelsbranschen tar Jarmo Larsson Lager nu en ny väg. Via kompletterande pedagogisk utbildning (KPU) på MDH ska han bli kemilärare på gymnasiet. Han har aldrig tidigare känt sig mer motiverad och exalterad.

”Ingen har större inflytande på Sveriges framtid än lärare"

Med en examen i kemiteknik från Kungliga Tekniska Högskolan och mångårig erfarenhet som produktionschef i läkemedelsbranschen tar Jarmo Larsson Lager nu en ny väg. Via kompletterande pedagogisk utbildning (KPU) på MDH ska han bli kemilärare på gymnasiet. Han har aldrig tidigare känt sig mer motiverad och exalterad.

Jarmo Larsson Lager.

– Jag har ju studerat tidigare, men det här är det roligaste som jag har läst. Något som delvis överraskade mig, säger Jarmo Larsson Lager, men menar att det är enkelt att motivera sig när man läser intressanta ämnen och även kommer att ha ett så viktigt jobb som lärare har.

– Det är inte bara att det är väldigt tillfredsställande att få en elev att förstå och lära sig något nytt. Jag tycker att lärarkåren har Sveriges viktigaste uppdrag, alla kategorier. Ingen har ett större inflytande på landets framtid än just lärare, säger Jarmo Larsson Lager och tillägger;

– Naturligtvis finns det utmaningar för lärarna och för skolsystemet. Det ger utbildningen en inblick i, vilket möjliggör för oss lärare att bidra till att förbättra systemet.

Positiva möten med elever och kollegor

Kompletterande pedagogisk utbildning är en möjlighet för de som redan har högskolepoäng i skolämnen att bli lärare på cirka 1,5 år. Under utbildningen läser studenter kurser som är centralt kopplade till yrkesrollen som lärare och får praktisk erfarenhet genom verksamhetsförlagd utbildning på en gymnasieskola eller i årskurs 7–9.

Jarmo hade sin första praktikperiod på Mälardalens tekniska gymnasium i Södertälje i våras, men har även besökt Rönninge gymnasium. Han trivdes väldigt väl.

– Mötet med eleverna har bara varit positiv. Det är kul att se att motivationen är hög för, i princip, alla elever som jag har träffat på. Jag har även tagits väl hand om av min handledare och bemöts generellt vänligt och välkommande av andra kollegor i skolan, säger Jarmo Larsson Lager.

Jarmo är nöjd med utbildningen på MDH.
– Utbildningen har överträffat mina förväntningar. Likaså att det fungerar så väl att studera på distans, säger Jarmo Larsson Lager.

Hur ser du på din framtid som lärare?

– Det här är en helt ny inriktning för mig som jag känner att jag kan utvecklas inom, hela livet. Som erfaren ledare från läkemedelsindustrin är det klart att jag har med mig erfarenhet som kan vara användbar, ändå finns väldigt mycket för mig att lära mig i mötet med eleverna. Det diskuteras mycket i media om det stora behovet av lärare. Att jag valde att gå i den här riktningen är även för att jag har en stark vilja att vilja hjälpa till.


Program

Kompletterande pedagogisk utbildning

Med inriktning mot arbete i årskurs 7 till 9 (GLM01)

  • Högskolepoäng 90 HP
  • Omfattning 2 år (deltid 75%)
  • Nivå Grundnivå
  • Plats Eskilstuna
Program

Kompletterande pedagogisk utbildning

Med inriktning mot arbete i gymnasieskolan (GLM01)

  • Högskolepoäng 90 HP
  • Omfattning 2 år (deltid 75%)
  • Nivå Grundnivå
  • Plats Eskilstuna