Text

Det har gått fort. Det är inte länge sedan tangentbord och mus var det enda sättet att interagera med digitala produkter och system. Idag finns en mängd olika möjligheter till interaktion. Ett område är röstkommunikation.

Är röstkommunikation bara en fluga?

Är röstkommunikation bara en fluga?

Det har gått fort. Det är inte länge sedan tangentbord och mus var det enda sättet att interagera med digitala produkter och system. Idag finns en mängd olika möjligheter till interaktion. Ett område är röstkommunikation.

Vi har börjat vänja oss vid att prata med Siri som kom i Apples telefoner 2011, Google Assistent i högtalare som Google Home eller Google Nest och Alexa från Amazon i exempelvis högtalaren Echo Dot.

Genom system i högtalare och smarta telefoner kan vi via röststyrning starta appar, ringa, skicka meddelanden, fråga om vädret eller styra belysning, temperatur och annan teknik i hemmet. Vi kan också dra igång musik, hantera vår kalender, lägga in påminnelser, svara på frågor, eller varför inte dra ett skämt…

Vi kan också få en text skriven genom att diktera för datorn via Speech API från Google, Nuance Dragen och andra liknande system och mjukvaror för tal till text.

I jobbsammanhang inom industrin hämtar man in data om systemprestanda via rösten och inom vården har man börjat skriva journalanteckningar via rösten.


Tillbaka till vår fråga, är röstkommunikation bara en fluga?

Helena Tobiasson, biträdande lektor och lärare på programmet för interaktionsdesign:

– Nej, röstkommunikation är inte en fluga. Det är ett område som kommer att utvecklas vidare och växa stort i framtiden. För oss som jobbar med interaktionsdesign är röststyrning mycket intressant.

– Tal-syntes och röstigenkänning har verkligen utvecklats från starten för cirka tio år sedan. Då var det svårt att lita på tekniken, och vi upplevde att antal fel i tolkning översteg vår känsla av nytta. Många av oss kämpade med tidiga versioner av tal-till-text och en tidig version av Siri som inte förstod oss och ständigt upprepade sina frågor. Nu upplever fler och fler människor det som naturligt att prata med sin mobiltelefon eller högtalare.

Röststyrning frigör våra ögon från att stirra på skärmar och vi behöver inte utföra små hand- och fingerrörelser. Det finns fortfarande många outforskade områden inom röstkommunikation;

  • Hur kan design stödja vems röst som blir hörd?
  • Hur många produkter vill vi tala med, kylskåp, bilen, tvättmaskinen?
  • Hur ska produkterna formges då ny teknik integreras?


Vill du vara med och utveckla framtidens interaktion?

Har du tankar om framtidens interaktion och gränssnitt? Hur vill du att digitala system tjänster och produkter ska utvecklas för att stödja dig och andra?

Efter slutförd utbildning inom interaktionsdesign har du möjligheten att arbeta som exempelvis interaktionsdesigner, användbarhetsdesigner, förändringsledare, projektledare eller UX-designer.

Interaktionsdesign

Som student vid programmet interaktionsdesign lär du dig att designa gränssnitt mellan människa och teknik, där användarperspektivet står i fokus.

Läs mer