Text

2020-06-17

MDH examinerar Sveriges första civilingenjörer i tillförlitliga system

Aktuellt
Flygplan syns i sidospegel på bil.

Tillförlitliga system finns bland annat i autonoma bilar och flygplan.

Studenter vid MDH tar nu ut en civilingenjörsexamen i tillförlitliga system. Därmed har Sverige fått sina första civilingenjörer inom området.

Porträtt Najda Vidimlic.

Najda Vidimlic.

– MDH anses internationellt framstående inom forskningsområdet inbyggda system och det glädjer mig mycket att vi nu har examinerat Sveriges första civilingenjörer i tillförlitliga system. Teknikutvecklingen går framåt snabbt och det här visar att MDH ligger i framkant när det gäller relevanta utbildningar som efterfrågas på arbetsmarknaden, säger Paul Pettersson, rektor vid MDH.

Najda Vidimlic, är en av dem som tagit examen och ska börja jobba med att utveckla autonoma system för lastbilar på Scania Autonomous Systems.

– De här åren har varit jätteroliga, spännande och tuffa emellanåt. Jag är både glad och lite ledsen att det är över, men nu är jag redo för arbetsmarknaden, säger hon.

Johan Hjorth, som också tagit sin examen, väljer att fortsätta inom forskningsområdet.
– Det känns lite overkligt men väldigt roligt att vara klar. Det har varit givande, jag har fått fantastiska vänner och lärt mig otroligt mycket. Nu ska jag fortsätta vid MDH som doktorand med fokus på neurala nätverk inom flyg, säger han.


Porträtt Johan Hjorth.

Johan Hjorth.

Designa pålitlig teknik

Najda Vidimlic och Johan Hjorth är två av de studenter som tagit examen från det Sverigeunika civilingenjörsprogrammet i tillförlitliga flyg- och rymdsystem, vid MDH. Ett program med fokus på tillförlitliga system, det vill säga system som varken får skada människor eller dess omgivning. Under utbildningen har de fått jobba med både hårdvara och mjukvara, samt lärt sig att designa pålitliga system som kan hantera fel.

– Det absolut bästa med utbildningen har varit att få jobba med olika typer av projekt, där man tillsammans med andra studenter fått testa på och hitta lösningar, säger Johan Hjorth.

Najda Vidimlic tillägger att det hon uppskattat mest är bredden.

– Vi har fått prova på flera olika områden inom både hårdvara och mjukvara och fått en väldigt bred kunskap. På så sätt har vi möjlighet att jobba inom flera olika områden, säger hon.


Viktig roll för branschen

När programmet startade för fem år sedan fanns ett behov av ingenjörer som kunde utveckla pålitlig teknik för att utforska rymden, förbättra flygsäkerheten och effektivisera sjukvården. Idag är efterfrågan ännu större och tillförlitlighet kommer att spela en stor roll inom många områden som är på frammarsch, som exempelvis framtida system för flygplan. Att Sverige fått sina första civilingenjörer i tillförlitliga system har betydelse för hela branschen.

– Saab arbetar i extremt krävande miljöer och med världsledande kunder. Jag ser att dessa civilingenjörer i tillförlitliga system, i jämförelse med flera andra civilingenjörsutbildningar, redan under utbildningen får lära sig de begrepp, arbetssätt och regelverk runt certifierbara komponenter som krävs för den avionikutveckling som Saab bedriver. Det ger en avsevärt förkortad introduktion och därmed kostnadsbesparing vid en anställning. Utbildningen är ett bra exempel på hur utbildning utvecklas genom samarbete mellan akademi och industri, säger Jan Widerström, chef för Avionics Systems, Saab.

Civilingenjör i tillförlitliga flyg- och rymdsystem

Tillförlitlighet kommer att spela en stor roll inom många områden som är på frammarsch. Därför behövs ingenjörer som kan utveckla tillförlitliga system för exempelvis autonoma fordon, medicinteknisk utrustning och framtida system för flygplan eller drönare. Här lär du dig att designa pålitliga system som inte får göra fel.

Läs mer

Kontaktinformation

Universitetslektor

Håkan Forsberg

+4621101381

hakan.forsberg@mdh.se