Tävlingen som väcker intresset för teknik – med glädjen som verktyg

2016-07-27 | Utbildning På campus

I den rikstäckande tävlingen Teknikåttan får skolungdomar på ett lekfullt och kreativt sätt lära sig mer om teknik och naturvetenskap. Nästa års stora final arrangeras av Mälardalens högskola i Eskilstuna.
– Vi visar att teknik inte behöver vara så avancerat och att eleverna kan mer än de tror, säger Roger Andersson som är tävlingsansvarig.

 

Teknikåttan har sedan starten 1993 växt till en rikstäckande tävling där 35 procent av landets åttondeklassare deltar. Tävlingen arrangeras i samarbete med elva av landets högskolor och universitet där syftet är att få upp elevernas ögon för teknik och naturvetenskap på ett annorlunda och kreativt sätt.
En vinnande klass utses efter riksfinalen, men projektet lever på bred front under hela läsåret.  
– Vårt mål är att tävlingens övningsuppgifter ska vara en naturlig del i undervisningen och uppgifterna är också kopplade till kursplanen, säger Roger Andersson.

Bakgrunden är att de tekniska och naturvetenskapliga utbildningarna tappar i popularitet.
– Jobben finns och arbetsmarknadens behov är större än tillgången. Syftet med det här är i första hand att få fler grundskoleelever att välja tekniska inriktningar på gymnasiet och sedan också när eleverna går vidare till högre studier, säger Andersson.
Ett tidigt teknikintresse öppnar dörrar inte bara dörren till en framtid som ingenjör, utan också andra yrken där det finns ett stort behov på arbetsmarknaden. Exempelvis att arbeta med hälsoteknik som sjuksköterska eller bli tekniklärare i gymnasiet.

Tävlingen består av en inledande del där eleverna ska svara på frågor. Men den innehåller också praktiska moment där klasserna får konstruktionsuppgifter som sätter kreativiteten på prov.
– Vi har upplevt är att eleverna känner glädje och stolthet över sina konstruktioner, vilket också stärker deras självkänsla. De upptäcker lösningar på utmaningar som först verkar omöjliga att lösa.

Riksfinalen den 19 maj 2017 kommer att arrangeras i Eskilstuna, men redan under augusti arrangerar MDH ”Sommarkul med teknik och naturvetenskap”. En sommaraktivitet för högstadieelever som vill lära sig mer om teknik och naturvetenskap inom ramen för Teknikåttans inriktning mot en rolig och kreativ undervisning. 
– Vi visar att teknik inte behöver vara så avancerat och att eleverna kan mer än de tror. På det sättet upptäcker de att det är kul också, och det är en dimension som kan saknas i den vanliga undervisningen. Vi planerar till exempel att gå ut och titta på saker som finns runt omkring oss, för att reflektera kring hur olika konstruktioner fungerar.

Eleverna får sedan diskutera, bygga och konstruera i grupp. Uppgifter som brukar väcka engagemang.
– Det är aldrig någon som frågar vad klockan är eller när det är dags att sluta, säger Roger Andersson.

Sommarkul med teknik och naturvetenskap hålls under totalt fyra dagar. Den 3 och 4 augusti samt 10 och 11 augusti, klockan 11.00 till 16.00 i MDH:s lokaler i Eskilstuna. Aktiviteten riktar sig till barn i åldrarna 13-15 år.

Kontaktpersoner: Roger Andersson, samordnare för Teknikåttan, MDH: 016- 15 32 39. Roger.andersson@mdh.se

Anna Helfridsson, kommunikatör, MDH: 021- 10 16 96. anna.helfridsson@mdh.se