”Programmering behövs i klassrummet”

2019-10-01 | Utbildning

Begona Ortiz Poyato har arbetat som verksam lärare i över 6 år runt om i Europa. När hon såg möjligheten att kompetensutveckla sig inom programmering så tvekade hon inte en sekund på att söka kursen grundläggande programmering med matematikdidaktisk inriktning.


— I och med den tekniska utvecklingen som sker i samhället så behöver vi lärare implementera förståelse för teknik och programmering redan i skolan, vilket är ett av skolans uppdrag. Kursen har gett mig rätt verktyg för att arbeta med datalogiskt tänkande i mitt klassrum och har mottagits väldigt positivt bland mina elever, säger Begona, gymnasielärare på Rinmangymnaseiet.

På uppdrag av Skolverket erbjuder MDH kurser inom programmering. Kurserna riktar sig till alla verksamma lärare, oavsett ämnesbakgrund, med fokus på att ge lärare verktyg för att implementera programmering i klassrummet. Bland annat får kursdeltagarna lära sig att ta fram enklare program samt förstå, felsöka och förbättra befintliga program.

— Kursen har utvecklat mina kunskaper inom programmering, men också gett mig inspiration och nya idéer om hur jag kan utveckla min undervisning. Bland annat så har mina elever fått tagit fram en python för att beräkna reaktionskrafter på en bänk, men de har även fått lära sig att programmera en micro:bit som är en liten version av en dator, säger Begona.

Kursen består av ett antal närträffar samt webbinarier där lärare får för att testa teorin i praktiken på hemmaplan.

— Jag tror att för att vi ska kunna följa med i den utveckling som sker så behöver vi förstå hur tekniken fungerar och hur vi kan använda den. Programmering behövs i klassrummet, säger Begona.