MDH-projekt ska göra Västerås coolt på Norbergfestivalen

2012-07-20 | Student

Rikard Lindell, universitetslektor inom datalogi på Mälardalens högskola (MDH) vill väva samman kultur och datavetenskap. Därför tar han med sig femton studenter och visar upp tre studentprojekt inom interaktiv digital konst på Norbergfestivalen den 26-29 juli.

 – Norbergfestivalen är en viktig plattform för alternativ electronica och interaktiv digital konst så det ska bli spännande att delta med våra duktiga studenter och deras studentprojekt här. Mitt mål är göra Västerås till Sveriges coolaste stad genom att väva ihop kultur och datavetenskap. MDH:s medverkan på festivalen är ett steg i rätt riktning, säger Rikard Lindell.

Att visa upp projekt som kombinerar datavetenskap och konst är relativt ovanligt, men Sverige är ett av de länder som ligger i framkant inom området. Tack vare arenor såsom Norbergfestivalen kommer den tänkta målgruppen i kontakt med projekt som drivs vid MDH och det blir en naturlig återkoppling till samhället.

– Det blir vinst för alla, vi kan få ny kunskap om det forskat om och målgruppen kan tadel av de konkreta resultaten, säger Rikard Lindell.

Ett av projekten från Mälardalens högskola som visas upp under Norbergfestivalen är MIST, Music Interaction Symbiosis Technology. Projektet genomfördes av studenter från datavetenskapliga programmet, innovationsprogrammet och kammarmusikprogrammet i kursen Interaktionsdesign. MIST är en unik koppling mellan akustisk musik och digital visualisering. Musikern målar på en skärm genom att spela saxofon där tekniken är möjlig tack vare Microsoft Kinect. Studenterna som medverkar i projektet är Edmond Shishko (saxofon), Joacim Dubois, Josefine Thorsell, Petter Bergström, Rebecca Bengtsson, Simon Göransson och Tom Hansen.

De övriga två projekten är Strategiovarius och Time MachineComputing. Strategiovarius är ett studentprojekt som genomförts i kursen Interaktionsdesign. Där har studenterna Anders Hedblom, Anders Granholm,Cristopher Lagerhult, Henrik Alnestig och Johan Jönsson tagit fram ett spel som spelas på en stor pekskärm. Spelet är en tonsättande version av mobilspelet Snake. I den nya versionen handlar det om att vinna spelet samtidigt som spelarna komponerar melodier genom att träffa toner.


Time Machine Computing är ett examensarbete inom Datavetenskapliga programmet som berör ett annat område inom interaktionsdesign. Här har studenterna Stefan Ek, Tommy Volkevics och Björn Helin skapat ett nytt angreppsätt till funktionen ”ångra” i improvisationsinstrumentet C3LOOPS, som senast sågs i en mellanakt på årets melodifestival. Tack vare den nya funktionen är det nu möjligt att via en tidslinje gå tillbaka i händelseförloppet. På detta sätt kan man gå tillbaka till en bra spelning och återställa instrumentet härifrån.

Läs gärna en nyhetsartikel om improvisationsinstrumentet C3LOOPS .