Eldsläckande MDH-drönare intog Västerås Motorstadion

2016-05-23 | Utbildning Student

”Bygg en quadrocopter som kan flyga iväg 30 meter och släcka en brinnande marshall från en höjd på minst en och en halv meter”. Så löd projektuppgiften för de studenter som började på civilingenjörsprogrammet i tillförlitliga flyg- och rymdsystem på Mälardalens högskola (MDH) förra hösten. I fredags var det dags för slutredovisning på Västerås Motorstadion.

 

 

Under ett års tid har förstaårsstudenterna på civilingenjörsprogrammet i tillförlitliga flyg- och rymdsystem jobbat i grupper med att bygga så kallade quadrocoptrar, drönare med fyra propellrar, från grunden. Projektet har pågått parallellt med andra kurser och avslutades i fredags med en tävling på Västerås motorstadion.

– Gruppen har tre minuter på sig att flyga sin quadrocopter till en brinnande marshall som står trettio meter bort och släcka den. Hur de går tillväga är helt valfritt, men de får inte gå närmre marken än en och en halv meter. Vinnarna utses av en jury som bedömer respektive lag utifrån vissa kriterier, bland annat uppfinningsrikedom och ingenjörskonst, säger Martin Ekström, som är lärare på programmet och ansvarig för projektkursen.  

Backup-lösningen gav vinst

 

 

Vann gjorde laget som bestod av Jesper Hautsalo, Jonathan Thörn, Petter Qwarnström och Susanne Lindgren. Juryns motivering var att de dels klarade uppgiften på snabbast tid, dels var det enda lag som hade en plan B för hur elden skulle släckas.

– Grundtanken var att släckningsanordningen skulle vara autonom, men sedan flyttade eventet utomhus och då var inte vår sensor tillräckligt tillförlitlig. Som förstahandslösning hade vi en bakpulverblandning som skulle släppas ut och kväva elden. Men eftersom vi inte visste hur vindar med mera skulle påverka resultatet förberedde vi även en backuplösning i form av en brandfilt som quadrocoptern skulle kunna släppa över marshallen. Att det gick fort att släcka var främst för att Jesper är en bra pilot men också för att vi har ett gott samarbete i gruppen, samt att vi gjort väl genomtänkta inställningar på quadcoptern, säger Susanne Lindgren.

En annan juryfavorit var en quadrocopter som firade ned en folieklädd glassbunke för att kväva elden.

– Vi ville att den skulle sköta släckningsarbetet själv. Därför utrustade vi den med en sensor som känner av när den befinner sig över elden, och som ser till att bunken firas ned i rätt ögonblick. Vi ville inte att den skulle flyga med bunken hängandes, för då kan den hamna i en pendelrörelse som kan göra så att vi kraschar, säger Najda Vidimlic, en av studenterna i gruppen.

 

Unik utbildning 

Civilingenjörsprogrammet i tillförlitliga flyg och rymdsystem startade hösten 2015 och många sökte sig till den nya utbildningen. Inriktningen mot tillförlitlighet är unik i sitt slag i Sverige. Programmet utmärker sig även genom att man använder en ny pedagogisk metod, så kallad unified engineering, som går ut på att studenterna får tillämpa sina teoretiska kunskaper praktiskt genom projektarbeten redan under första studieåret, istället för att inleda med enbart teori som på många andra ingenjörsprogram.