Text

Vi ska bygga morgondagen förening.

Eskilstuna basket

Eskilstuna basket

Styrelsen i Eskilstuna Basket har bestämt att vi ska bygga morgondagen förening. Vi ska ta positionen som den förening som driver basketutvecklingen i Sörmland, är en positiv kraft och partner för vårt lokalsamhälle, samt skapar ett arbetssätt som inspirerar andra föreningar. Inte bara inom basket.


Vi som förening vill ta ett ökat ansvar för våra medlemmar och spelare. Vi har kommit en bit på väg, men vi behöver lite hjälp. Vi hoppas att detta är något som intresserar er:

Hälsa

Vår förening är i medvind och vill något mer. Omvärlden och fritiden förändras. Eldsjälarna som la sitt liv på föreningarna blir färre och klimatet hos ungdomar blir allt tuffare. Vi ser överlag att det är svårare att behålla spelare när de kommer in i tonåren. Det krävs mera av våra ledare.

  • Hur ser vi till att våra ledare har verktyg att hantera våra spelares hälsa och utveckling? Vi tänker på områden som de svåra samtalen, målsättningar, kost, press, stress, trygghet etc.

Kommunikation

Vi har identifierat en del utmaningar med kommunikationen och vi har en projektgrupp med volontärer som arbetar med en strategi och en kommunikationsplan. Gruppens får hjälp av en ansvarig förälder eller spelare i varje lag som administrerar just sitt lags kommunikation på laget.se.

Målgruppen för vår kommunikation är medlemmar, spelare (6-70 år), deras anhöriga, våra samarbetspartners och sponsorer, anställda och även samhället i stort.

  • Vår kommunikation idag handlar till stor del om information. Träningstider, matcher, utbildningar, information från styrelsen osv. Men ger vi den information de vill ha och ger vi dem informationen på det sätt som de vill ha det?
  • En stor del av vår medlemsbas har andra språk än svenska som modersmål. Hur säkerställer vi att vi ger information på ett sätt som de förstår?
  • När ens barn börjar i basket är det mycket information som föräldrarna och spelarna behöver. Hur paketerar vi detta på ett lättläst sätt och hur säkerställer vi att alla får informationen?
  • Vår kommunikationsmålgrupp är väldigt differentierad både i ålder, kön och ursprung. Hur bör vi differentiera vårt textspråk och plattformar/informationsvägar för bästa effekt?

Kontakt:
Amelie Nilsson, föreningsutvecklare
amelie.nilsson@eskilstunabasket.se
070-914 92 92


Till toppen