Gustaf: ”Ytterst handlar det om ett mer jämlikt samhälle”

Han brinner för en bättre förskola och jämställdhet.
Nu ska Gustaf Deticek Svensson jobba med båda frågorna i projektet Framtidens förskola som strävar efter att få in fler män i förskoleverksamheten.
– Samhället har inte råd att bara rekrytera från 50 procent av befolkningen, säger Gustaf Deticek Svensson.

 

 

Gustaf Deticek Svensson har arbetat som förskollärare sedan han tog examen från Mälardalens högskola 2012. Redan under studietiden började han engagera sig för att öka andelen män som är yrkesverksamma inom förskoleverksamheten.

– Det blev tydligt på utbildningen att vi inte var så många killar. Jag tror det bara var jag och en kille till som ville arbeta inom förskolan. De andra ville bli grundskollärare, säger han.

Gustaf gick med i ett nätverk för män i förskolan som höll lokala gruppträffar och andra aktiviteter för att öka intresset för förskoleyrket hos killar. Men han insåg snabbt att det inte var nog.

– Utifrån mitt engagemang i frågan och nätverket så kom jag i kontakt med Sveriges Kommuner och Landsting via en konferens i Stockholm. Vid det tillfället hade vi ett möte där vi efterfrågade ett nationellt samarbete, vilket de tog tillvara på och drog igång en stor satsning som har pågått under flera år där flera kommuner har deltagit och dragit lärdom av varandra i frågan. Jag har tillsammans med några andra från kommunen deltagit som representant för Eskilstuna kommun.

Nu tar satsningen alltså ytterligare ett steg då Deticek Svensson, tillsammans med Cecilia Westerdahl, leder projektet Framtidens förskollärare. Här är tanken att kommunerna i Sörmland ska få de verktyg de behöver för att lyckas få till en jämnare könsfördelning bland personalen ute i förskoleverksamheterna. 

– Jag hoppas att människor utifrån vårt arbetsmaterial ska hitta sätt för att finna sina egna lösningar som passar in i deras verksamheter.

Varför är det viktigt att driva ett sånt här projekt? Varför behövs dessa frågor lyftas?
– Ytterst handlar det om att skapa ett mer jämlikt samhälle där alla ska få göra sina egna val utifrån sina intressen och förutsättningar snarare än från gammalmodiga stereotypa könsroller, säger Svensson och fortsätter:
– I dagens läge är förskolorna i desperat behov av att rekrytera förskollärare, det framtida behovet bara växer. Samhället har inte råd att bara rekrytera ur 50 % av befolkningen.