Stöd innovationsprocessens tidiga faser med en metod från filmindustrin

2013-09-17 | Forskning/Samverkan

Anders Wikström vid Mälardalens högskola (MDH) har inom ramen för sin doktorsavhandling anpassat en metod hämtad från filmindustrin, storyboard, för att hjälpa företag definiera korta projektbeskrivningar, ”briefs”, som utgår från människors behov i en specifik situation.

 

Anders Wikströms forskning bidrar till ökad kunskap i de tidiga faserna av innovationsprocessen genom att utveckla och utvärdera en ny metod för att skapa en ”brief”, kallad storyboarding. Storyboarding är hämtat från filmbranschen som använder så kallade storyboards för att göra en serieliknande översikt av ett filmmanus. Anders Wikström ser liknande behov för innovationsprocessen.

– Jag kommer från ett område där det visuella används vid utvecklingsarbete och ville därför sprida kunskap om detta till nya områden. I min forskning påvisar jag betydelse av storyboarding vid utformningen av en brief och hur detta kan stötta ledning av innovation, säger Anders Wikström som försvarar sin avhandling den 19 september i Eskilstuna.

Hans avhandling visar att storyboarding bland annat är användbart när man vill att ett team ska överväga både funktionella och känslomässiga faktorer kopplat till en ny produkt eller tjänst, medan det traditionella sättet, skriftliga briefs, fokuserar på antingen eller. Storyboarding skapar dessutom ett smalare scope, omfattning, av det område man vill fokusera på jämfört med traditionella briefs, vilket kan vara önskvärt när ledningen söker efter nya möjligheter för innovation. Enligt Anders Wikström är storyboarding även enkelt att använda då det enda som krävs är papper och penna samt en vilja att utforska en situation.

Anders Wikström har i sin avhandling ”Storyboarding. Framing and reframing opportunities in the front-front end of innovation” undersökt de tidiga faserna av innovationsprocessen, där man formulerar en ”brief”. Genom att undersöka hur ett av världens mest framgångsrika innovations- och designföretag, IDEO, arbetar har han utvecklat ett ramverk som föreslår att design- och visuellt tänkande i kombination med narrativ teori kan bidra till en bättre förståelse och ledning av innovationsprocesser. Detta har i sin tur lett till användandet av storyboarding för att skapa förståelse och insikter kopplat till den situation man ska utveckla för.

– Tidigare innovationsforskning har påvisat att en omsorgsfullt utformad ”brief”, formulerad i de inledande faserna av innovationsprocessen, är en av de mest relevanta aktiviteterna för att nå framgång med en innovation, oavsett typ av innovation, säger Anders Wikström.

Välkomna att ta del av Anders Wikströms forskningsresultat den 19 september kl. 13.15 i sal Raspen på Mälardalens högskola i Eskilstuna. Mer information om Anders Wikströms doktorsavhandling.

 

Mer information om Anders Wikström

Anders Wikström har arbetat som projektledare och universitetsadjunkt på MDH sedan 2001. De första fem åren på MDH arbetade Anders som affärsutvecklare på Idélab, nu arbetar han främst med företagsprojekten MITC och Innovation Gym . Han har även en projektanställning på SICS i Västerås där han arbetar halvtid fram till årsskiftet med att utveckla en del i ”Expectrum” som kallas för ”Upptäckarrum”, en yta för gymnasieungdomar att upptäcka och inspireras av teknik och naturvetenskap.

Privat är Anders gift med Camilla och har barnen Niklas 20 år och Tove 16 år. Han är född och uppvuxen i Eskilstuna och har ett förflutet som arkitekt, designer och entreprenör. Han drivs av att skapa saker och tillbringar fritiden med att träna, helst längdskidor, vara med familj och vänner samt att laga god mat. Se även Anders webbplats.