Engagemang och dialog gav pedagogiskt pris

2019-02-14 | På campus

När studenter och medarbetare fick möjlighet att nominera lärare och kollegor till pedagogiskt pris blev det rekord i antal nomineringar. Drygt 170 nomineringar på totalt 67 nominerade kom in. Det som förenar vinnarna är att de vill skapa möten med sina studenter och föra en dialog för att skapa engagemang för sitt ämne och att de hela tiden vill utveckla sitt sätt att föreläsa.

 

Pedagogiskt pris tilldelas i år Carina Sjödin i kategorin pedagogiskt ledarskap och Charlotta Hellström och Daniel Hedin i kategorin utbildningsinsatser. De tre kommer att föreläsa om sin pedagogik den 4 april i samband med installationsföreläsningar och Hedersdoktorernas dag kl. 13.15 i sal Beta, MDH i Västerås.

Främja pedagogisk utveckling

Det pedagogiska priset ska främja den pedagogiska utvecklingen vid MDH. Priset går till personer som har gjort framstående insatser i utbildningar på grund- och avancerad nivå. Den totala prissumman är på 50 000 kronor och kommer att delas mellan de tre pristagarna. Priset delas ut av rektor Paul Pettersson vid Akademisk högtid den 5 april i Västerås konserthus. Dagen innan, den 4 april klockan 13.15 i sal Beta på MDH i Västerås, föreläser Carina Sjödin, Charlotta Hellström och Daniel Hedin.

Carina Sjödin, universitetsadjunkt i innovationsteknik (IDT), 25 000 kronor

– Jag strävar alltid efter en dialog och ett engagemang från studenterna. Det är viktigt att de får inflytande över sin utbildning och att jag som lärare kan möta deras behov. Jag tycker att det är fantastiskt att få arbeta och ha en dialog med studenter, att tillsammans kunna blicka framåt och se nya möjligheter i undervisningen, säger Carina Sjödin.
Motivering:
Carina Sjödin utses till mottagare av pedagogiskt pris inom kategorin pedagogiskt ledarskap då hon verkat för pedagogisk utveckling av undervisningsformer såsom ”blended learning” där digitaliserad undervisning blandas med undervisning i lärosalen. Carina har på ett föredömligt sätt skapat en relationell pedagogik och närvaro med studenterna. Genom sin nyfikenhet och sitt engagemang delar hon ständigt med sig av sin kunskap och bidrar till det kollegiala lärandet. Det gör hon dels genom att vara drivande i det mer formaliserade pedagogiska arbetet, dels genom vardagliga dialoger och reflektioner kring pedagogiska och metodologiska frågor.  

Daniel Hedin, universitetslektor i datavetenskap (IDT), 12 500 kronor

Daniel Hedin vill skapa ett möte i föreläsningssalen och genom att göra roliga och utmanande saker inom ämnet blir studenterna inspirerade och lär sig mer. 
– Jag tycker det är viktigt att studenterna hinner reflektera och få tid att ställa frågor. Det ska inte vara en monolog, utan något vi gör tillsammans, säger Daniel Hedin.
 
Motivering:
Daniel Hedin utses till mottagare av pedagogiskt pris inom kategorin undervisningsinsatser då han med sin undervisningsskicklighet möjliggör och utvecklar lärandet. Det som utmärker Daniel är kombinationen av hans kunnighet och han genuina passion för att lära ut. När han föreläser säkerställer han att alla studenter tar till sig kunskapen och får insikt. I de mer avancerade kurserna fokuserar han på att bygga upp studenternas förståelse och känsla för området.  Med sin pedagogik ledsagar han framgångsrikt sina studenter och förser dem med nödvändiga verktyg. Det ger dem förutsättningar att själva söka och bygga upp sin kunskap.

Charlotta Hellström, universitetslektor i folkhälsovetenskap (HVV), 12 500 kronor

I sin undervisning på folkhälsoprogrammet fokuserar Charlotta Hellström på att involvera alla studenter. 
– Det ska vara givande att komma på en föreläsning. Om jag inte kan motivera studenterna att delta då måste jag fundera vad jag kan göra annorlunda inom min undervisning. Det ska ge studenterna ett mervärde att komma till lärotillfällena, säger Charlotta Hellström.
 
Motivering:
Charlotta Hellström utses till mottagare av pedagogiskt pris inom kategorin undervisningsinsatser då hon med sin undervisningsskicklighet möjliggör och utvecklar lärandet. Hennes höga pedagogiska kompetens gör att hon kan förklara de svåraste begrepp och teorier så att alla studenter verkligen förstår. Charlotta har förmågan att se alla i rummet och skapa engagemang för sitt ämne. Genom att inspirera och motivera utmanar hon studenternas tankesätt och får dem på så vis att fördjupa sina kunskaper och utveckla sina förmågor i ämnet. Hon ger studenterna en stabil och trygg grund av kunskap att ta med sig ut i yrkeslivet.