Kvalitetssystem för utbildning och forskning

För MDH och våra studenter är kvaliteten i utbildningarna och i det dagliga arbetet mycket viktigt. Kvalitetsutvecklingen pågår ständigt med en medveten strävan att bli bättre.

Organisation

Vid MDH är kvalitetsarbete och verksamhetsutveckling integrerade processer. Högskolestyrelsen sätter ramar och mål för verksamheten och rektor ansvarar för att styra verksamheten så att målen nås. Kvalitetsarbetet bedrivs såväl på ledningsnivå som inom de organisatoriska enheterna där arbetet integreras i verksamhetsplanering, genomförande och uppföljning.

Fakultetsnämnden har det övergripande ansvaret för kvaliteten på de utbildningsprogram, forskarutbildningsämnen och den forskning som bedrivs vid högskolan. Nämnden ansvarar också för att driva kvalitetsutvecklingen framåt.

Kvalitetspolicy

I högskolans kvalitetspolicy definieras kvalitet i kärnverksamheten och där beskrivs en övergripande ansvarsfördelning inom MDH. Policyn ställer också krav på grundläggande förutsättningar och arbetssätt för att uppnå ett systematiskt kvalitetsarbete.

Kvalitetssystem

Genom ett systematiskt arbetssätt ska högskolans kvalitetssystem stödja genomförande av utbildning och forskning, men också fånga upp och åtgärda brister och säkerställa en utveckling. Kärnan i arbetet är en god kvalitetskultur som präglas av tillit, engagemang och ett öppet diskussionsklimat.