Föräldrars berättelser om sina barns tid i förskola och förskoleklass samt övergången däremellan: En delstudie inom Gränslandsprojektet
Syftet med delprojektet är att öka kunskaperna om barns tid i förskola och förskoleklass samt övergången däremellan genom föräldraintervjuer.
Avslutat
Start
2016-01-01
Avslut
2017-12-31
Huvudfinansiering
Forskningsinriktning
Projektansvarig vid MDU
Föräldrars berättelser om sina barns tid i förskola och förskoleklass samt övergången däremellan är namnet på ett delprojekt inom forskningsprojektet Gränsland, broar och passageriter: Att förstå barns vägar till lärande från förskola till skola.
I delprojektet arbetar Margareta Sandström, Johanna Lundqvist och Annika Axelsson. De är verksamma vid Avdelningen för specialpedagogik, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, Mälardalens högskola.
Syftet med delprojektet är att öka kunskaperna om barns tid i förskola och förskoleklass samt övergången däremellan genom föräldraintervjuer. Tjugosju föräldrar deltar. En bioekologisk utvecklingsmodell, innehållsanalys och matris används. Resultaten kommer att presenteras vid en internationell konferens, i bokkapitel och i forskningsartiklar.