Text

Barns övergångar från förskola till förskoleklass och fritidshem: En fallstudie om övergångsaktiviteter inom Gränslandsprojektet

Studien vill bidra med kunskaper om hur en övergång från förskola till förskoleklass och fritidshem kan se ut samt upplevas av föräldrar på en förskola och skola i en kommun i Sverige.

Avslutat

Start

2016-01-01

Avslut

2017-12-31

Huvudfinansiering

Forskningsinriktning

Projektansvarig vid MDH

No partial template found

Barns övergångar från förskola till förskoleklass och fritidshem: En fallstudie om övergångsaktiviteter inom Gränslandsprojektet är ett delprojekt som ingår i forskningsprojektet Gränsland, broar och passageriter: Att förstå barns vägar till lärande från förskola till skola.

I delprojektet arbetar Margareta Sandström och Johanna Lundqvist. De är verksamma vid Avdelningen för specialpedagogik, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, Mälardalens högskola.

Syftet är att beskriva och analysera barns lärandevägar från förskola till förskoleklass och fritidshem. Ett särskilt intresse riktas mot övergångsaktiviteter och inskolningsaktiviteter som genomförs på en förskola och skola. Övergångsaktiviteter och inskolningsaktiviteter ska främja kontinuitet och progression i lärande och avser också att underlätta övergångar mellan två skolformer för barn, och deras föräldrar.

Studien vill bidra med kunskaper om hur en övergång från förskola till förskoleklass och fritidshem kan se ut samt upplevas av föräldrar på en förskola och skola i en kommun i Sverige. Studien utgör en fallstudie och innefattar dokumentanalyser, intervjuer, fokusgruppsamtal, observationer och en enkät.

 

Forskningen har anknytning till följande globala hållbarhetsmål

Säkerställa hälsa. FN:s globala mål 3.

Säkerställa att alla kan leva ett hälsosamt liv och verka för alla människors välbefinnande i alla åldrar.

Läs mer

God utbildning. FN:s globala mål 4.

Säkerställa en inkluderande och jämlik utbildning av god kvalitet och främja livslångt lärande för alla.

Läs mer

Hållbara städer och samhällen. FN:s globala mål 11.

Städer och bosättningar ska vara inkluderande, säkra, motståndskraftiga och hållbara.

Läs mer
Till toppen