Mälardalens högskolas logotyp
Mälardalens Högskola Logga

Text

ChiP – Barns rätt till hälsa, skydd, stöd och delaktighet

Etnicitet och särskilt stöd i förskolan

Barn med annan etnisk bakgrund än svensk är överrepresenterade bland barn med beteendeproblem i förskolan, men får mer sällan särskilt stöd. Barn med annan etnicitet är även mindre engagerade i aktiviteter som främjar lärande och mer sällan involverade i positivt samspel, vilket ökar risken för psykisk ohälsa och skolsvårigheter.

Start

2017-01-01

Planerat avslut

2021-10-01

Huvudfinansiering

FORTE

Medfinansiering

Majblomman

Projektansvarig vid MDH

Universitetslektor i psykologi/Prodekan

Lena Almqvist

021-10 31 97

lena.almqvist@mdh.se

Särskilt stöd till barn med beteendeproblem i förskolan är sällan fokuserat på att öka barns engagemang. I projektet studeras därför samband över tid mellan beteendeproblem, engagemang och särskilt stöd för barn med annan etnicitet i förskolan. Personal och barn observeras i grupper med olika antal barn med annan etnicitet. Intervjuer genomförs för att studera hur personal tolkar riktlinjer och organiserar särskilt stöd för barn med annan etnicitet. Barn med annan etnicitet intervjuas om hur de upplever egna svårigheter och förmågor i relation till engagemang och stöd från personalen.

 

Forskningen har anknytning till följande globala hållbarhetsmål

Säkerställa hälsa. FN:s globala mål 3.

Säkerställa att alla kan leva ett hälsosamt liv och verka för alla människors välbefinnande i alla åldrar.

Läs mer

God utbildning. FN:s globala mål 4.

Säkerställa en inkluderande och jämlik utbildning av god kvalitet och främja livslångt lärande för alla.

Läs mer

Minskad ojämlikhet. FN:s globala mål 10.

Minska ojämlikheten inom och mellan länder.

Läs mer
Till toppen