Text

Hållbar livsstil och hälsa ut ett folkhälsoperspektiv

OnE LEARNS: Online Education for LEAdeRs in Nutrition and Sustainability

Projektet avser att öka kunskapen bland statstjänstemän och medarbetare inom NGO:s i Kenya, Etiopien och Rwanda om digitalt lärande, digital hälsolitteracitet, folkhälsonutrition och de globala hållbarhetsmålen. Programmet riktar sig i första hand till medarbetare som har makt att påverka ländernas framtida utbildningssystem, hälsoutveckling och tillgång till mat. 

Projektansvarig vid MDH

Professor i folkhälsovetenskap

Katarina Bälter

021-15 17 53

katarina.balter@mdh.se

No partial template found

Projektmål

Utbildningsprogrammet kommer att använda sig av en metodik som bygger på frågebaserat lärande. Metoden, och det tillhörande datorstödet, har utvecklats inom projektet Open Learning Initiative (OLI) på Carnegie Mellon University i USA. Metoden bygger på att deltagarna svarar på frågor där de direkt får återkoppling på vad de behärskar och vad de behöver arbeta mer med. Utbildningsmetoden är kostnadseffektiv och tidigare studier baserade på frågebaserat lärande visar att deltagarnas inlärningstid halverats. I en situation där det är ont om lärare skapar metoden möjlighet att utbilda fler.

Metoden kommer användas för att skapa utbildningsmaterial om de globala hållbarhetsmålen och hur man kan förbättra befolkningens hälsa med fokus på matens betydelse för barns-och mödrar hälsa och utveckling. Både i Etiopien och Rwanda är hämmad tillväxt, så kallad stunting, ett utbrett problem bland barn under fem år. Stunting beror på att barn inte fått tillräcklig med mat under sina 1 000 första dagar, vilket leder till att barnen blir kortväxta och inte utvecklas på samma sätt som om barnen hade fått tillräckligt med energi och näring.

Ett annat viktigt område inom projektet är att öka kunskapen kring digital hälsolitteracitet. Det kan beskrivas som förmågan att söka, hitta, förstå och bedöma hälsoinformation från elektroniska källor och tillämpa den kunskapen för att främja god hälsa och livskvalitet.

Projektmedlemmar

Christine Persson Osowski, lektor i folkhälsovetenskap med inriktning mot hållbar utvecklinglänk till annan webbplats

Feben Javan Abraham, forskningsassistent med fokus på global hälsa och nutritionlänk till annan webbplats

Benti Geleta Buli, doktorand i folkhälsovetenskaplänk till annan webbplats

Länk till teamet på KTHlänk till annan webbplats



Forskningen har anknytning till följande globala hållbarhetsmål

Utrota hunger. FN:s globala mål 2.

Avskaffa hunger, uppnå tryggad livsmedelsförsörjning, uppnå en bättre kosthållning och främja ett hållbart jordbruk.

Läs mer

Säkerställa hälsa. FN:s globala mål 3.

Säkerställa att alla kan leva ett hälsosamt liv och verka för alla människors välbefinnande i alla åldrar.

Läs mer

God utbildning. FN:s globala mål 4.

Säkerställa en inkluderande och jämlik utbildning av god kvalitet och främja livslångt lärande för alla.

Läs mer

Tillväxt och jobb. FN:s globala mål 8.

Verka för en inkluderande och långsiktigt hållbar ekonomisk tillväxt, full och produktiv sysselsättning med anständiga arbetsvillkor för alla.

Läs mer

Konsumtion och produktion. FN:s globala mål 12.

Främja hållbara konsumtions- och produktionsmönster.

Läs mer

Genomförande och partnerskap. FN:s globala mål 17.

Främja fredliga och inkluderande samhällen för hållbar utveckling, att alla har tillgång till rättvisa samt bygga upp effektiva och ansvarsskyldiga och inkluderande institutioner på alla nivåer.

Läs mer
Till toppen