Artikelarkiv

Visar publicerade artiklar för mdh.se/forskning

mdh.se/student mdh.se/utbildning mdh.se/international mdh.se/bibliotek
mdh.se/samverkan

2020-10-30

Nu ska forskare vid MDH ta reda på vilka erfarenheter vårdpersonal inom hemtjänst och äldreomsorg på särskilt boende har från arbetet under pandemin.

2020-10-29

På MDH utvecklar forskare ny teknik som gör det möjligt att upptäcka tumörer i ett tidigare skede än röntgen, utan att behöva utsätta patienten för stark strålning.

2020-10-29

Abby King och Kenneth Redekop är nya gästprofessorer till Alva Myrdals minne.

2020-10-20

Anette Hallin har valts till ordförande för Företagsekonomi i Sverige (Fekis) där alla svenska högskolor och universitet med företagsekonomisk utbildning eller forskning är med.

2020-10-16

Utbilda all omvårdnadspersonal, strängare krav på kunskap i svenska språket, öka bemanningen och anställ chefer med hälso- och sjukvårdsutbildning. Det är några av förslagen som sjuksköterskor inom äldreomsorgen vill se bli verklighet för en bättre och mer patientsäker äldrevård.

2020-10-06

Lena Marmstål Hammar presenterar den 7 oktober en ny enkätstudie som kartlagt hur sjuksköterskor inom äldrevården upplevt arbetet under pandemin. Studien utgör underlag för en diskussion med bland annat Socialstyrelsen om hur äldrevården i Sverige kan utvecklas.

2020-10-01 #ai #machine learning #digital tvilling #digicogs

Forskare vid Mälardalens högskola (MDH) ska utveckla en digital tvilling, en slags virtuell kopia, för industriella kognitiva system. Genom Industri 4.0 och AI vill forskarna, tillsammans med Seco Tools och GKN ePowertrain, ta fram digitala verktyg som ska förbättra produktiviteten och energieffektiviteten inom svensk industri.

2020-09-24

Varje år gifts 12 miljoner flickor bort mot sin vilja. Det måste få ett slut, säger Mehrdad Darvishpour, docent i socialt arbete vid MDH.

2020-09-23

Pietro Campana har fått Länsstyrelsen i Blekinges Skapa-pris för sitt bevattningssystem. Systemet grundar sig på högteknologiska klimatdata från bland annat NASA.

2020-09-17

Oro för den personliga säkerheten, bristfällig belysning och dåligt underhållna gång- och cykelbanor hindrar ungdomars fysiska aktivitet i områden med låg socioekonomisk status.

2020-09-10

I processen med att återhämta sig i en svår livssituation där det finns suicidala tankar spelar ofta samtal med anhöriga och/eller utbildad personal inom vården en betydelsefull roll.

2020-09-10

Forskare vid MDH ska i samverkan med KTH utbilda statstjänstemän i Etiopien och Rwanda, bland annat inom områdena digitalt lärande, folkhälsovetenskap och om FN:s mål för hållbar utveckling.

2020-09-03

En tredjedel av alla fall av cancer skulle kunna förebyggas genom hälsosammare levnadsvanor, bland annat genom nyttigare matvanor.

2020-08-28

Personer med demens som får hemtjänst upplever sig inte bli bemötta med respekt och värdighet i samma utsträckning som personer som inte har demens.

2020-08-25

Nu har forskare vid MDH utvecklat appar som ska motivera seniorer till en aktiv vardag. På så sätt kan seniorers hälsa förbättras och risken för fallolyckor minska.

2020-08-20

Enligt Arbetsmiljöverket dör cirka 700 personer i Sverige varje år på grund av dålig arbetsmiljö och arbetsrelaterad stress. I ett forskningsprojekt på MDH har forskare kommit fram till ett resultat som ska bidra till förbättrad hälsa och välbefinnande.

2020-08-17

Inom ramen för det Vinnova-finansierade samarbetsprojektet KIT kan nu Högskolan Väst, Linnéuniversitetet, Mälardalens högskola och Örebro universitet lansera en plattform för gemensam marknadsföring av högskolekurser speciellt anpassade för yrkesverksamma.

2020-08-07 #Digma #Digitaliserad management

Digitalisering och robotar har sina fördelar. Men vad händer när den första man möter hos socialen är en robot? Det undersöker vår forskare Christoffer Andersson.

2020-08-04

Trots en vision om att ingen ska skadas allvarligt i trafiken ökade antalet svårt skadade gångtrafikanter under perioden 2003-2014 i Västmanland.

2020-07-08 #Digma #Digitaliserad management

Dagens industriarbetare behöver vara problem­lösare och duktiga på att samarbeta.– Det handlar inte längre om att till exempel vara bra på att svarva. Det sköter robotar idag. Industri­arbetaren har fått en annan roll och då krävs annan kompetens, säger professor Anette Hallin.

2020-07-01 #Digma #Digitaliserad management

– Det finns en fara med att bara acceptera de digitala mötena utan att först ha diskuterat riskerna med dem, säger Anna Uhlin, forskare på MDH.

• Porträtt

2020-06-30

I snart 30 år har Christer Osterman varit verksam i olika positioner inom svensk industri. När dörrarna för att kombinera sitt vardagliga arbete med forskning öppnades, kunde han inte låta bli att söka tjänsten som industridoktorand.

2020-06-29 #ai #maskininlärning

Med hjälp av AI har forskare vid MDH utvecklat ett förutseende analysverktyg som kan förbättra prestationen i produktionen inom tillverkningsindustrin. Analysverktyget har utvecklats tillsammans med GKN, som kommer att börja använda det i sin produktion.

2020-06-23

Har du, eller känner du någon, som har erfarenhet av att känna sig ensam? Forskare vid MDH utvecklar en webbplattform som ska stimulera social samvaro bland äldre. Nu söker forskarna äldre personer som vill testa appen.

2020-06-16

För att öka kunskapen om vårdrobotar har forskare vid MDH tagit fram en vägledning som ska underlätta för beslutsfattare, vårdpersonal och slutanvändare kring processen med att introducera och använda robotarna på ett effektivt sätt.

2020-06-08

Under coronapandemin arbetar allt fler hemifrån, vilket inte bara påverkar arbetssituationen utan även hälsan och produktiviteten. Just nu pågår en förstudie för ett forskningsprojekt som ska hjälpa medarbetare och verksamheter att effektivisera arbetssituationen vid ett hemmakontor inför liknande situationer.

• Porträtt

2020-05-12

När det varken finns möjlighet eller tid att resa och träffas fysiskt är det viktigt att det finns stöd och kunskap om hur man kan arbeta med utveckling i team oberoende av geografiska platser. Mikael Johnsson utvecklar och utvärdera metoder för distribuerade och högpresterande innovationsteam.

2020-05-12 #strokedagen #stroke

En stroke leder till syrebrist i hjärnan och gör att den som drabbas plötsligt förlorar olika funktioner som tal, rörelser, känsel och syn. På MDH utvecklar forskare sjukvårdsutrustning som ska upptäcka stroke snabbare, vilket kan minska risken för hjärnskador.

2020-05-07

Om fem år kommer ungefär 250 000 ton batterier från tåg, bilar och andra elfordon nått sin livslängd. Idag utnyttjas bara en femtedel av batteriets fulla kapacitet, vilket medför stora konsekvenser för vår miljö. På MDH undersöks nu hur resterande kapacitet skulle kunna nyttjas av företag för att förlänga batteriets livslängd.

2020-05-05

Just nu omringas världen av information om coronaviruset och rent historiskt har vi aldrig haft så stor tillgång till information som nu. Hur vi tolkar, förstår och agerar utifrån informationen påverkas av flera olika omständigheter.