Artikelarkiv

Visar publicerade artiklar för mdh.se/forskning

mdh.se/student mdh.se/utbildning mdh.se/international mdh.se/bibliotek
mdh.se/samverkan

2020-02-11

"Manualer måste utformas så att det blir ett stöd i inlärningsprocessen för att användaren enkelt ska kunna hitta och förstå innehållet."

2020-01-14

Shahina Begum, professor i AI och projektledare för projektet “Machine Learning for the prevention of occupational accidents in the construction industry”.

2019-12-23

Christine Gustafsson, docent i vårdvetenskap, tar plats i regeringens nyskapade äldreforskarråd, där forskare med särskild kompetens inom äldreområdet valts in.

2019-12-19

För alla som vill ge planeten en julklapp genom att äta ett mer hållbart julbord finns klimat- och miljösmarta alternativ. − Flera klassiska rätter kan bytas ut mot vegetariska alternativ som är bra för både hälsan och planeten, säger Katarina Bälter, professor i folkhälsovetenskap

2019-12-18

MDH har tillsammans med Högskolan Dalarna och Högskolan i Gävle tilldelats 25,9 miljoner kronor av KK-stiftelsen för att starta forskarskolan ”Future-Proof Cities” med fokus på hållbar stadsutveckling. Projektets totala budget, inklusive högskolornas och de deltagande företagens medverkan, är 54 miljoner kronor.

2019-12-18

Forskaren och lektorn Caroline Ingvarsson på Mälardalens högskola har tilldelats Wallanderstipendiet för sin forskning om hur produktutvecklare och projektledare organiserar sitt arbete och hur detta skapar flöde och värde i arbetet.

2019-12-16

Regeringen har utsett Christine Gustafsson, docent i vårdvetenskap vid MDH, till ledamot i styrelsen för Forskningsrådet för hälsa, arbetsliv och välfärd (Forte).

2019-03-20

Peter Funk, professor i AI/datavetenskap, och Jakob Axelsson, professor i datavetenskap, finns med på Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademins (IVA) 100-lista.

2019-02-15

– Min vision är att utveckla optimeringen med hjälp av AI-tekniker så att den kan tillämpas vid flera mjukvarutester och effektivisera den svenska industrin.

2018-11-22

Mobyen Uddin Ahmed forskar om hur AI och ML kan användas för att upptäcka och förebygga hälsoproblem inom sjukvården och säkerhetsrisker i trafiken.

2018-07-05

I forskningsprojektet HERO - Heterogeneous Systems: software-hardware integration, ska forskare vid MDH göra det lättare att programmera heterogena datorsystem.

2018-04-27

– Inbyggda system är ett ungt forskningsområde, men forskarna på MDH hör till de mest framstående i världen.

2017-12-19

KK-stiftelsen stöttar satsningen ARRAY, en industriforskarskola och unik samverkansplattform för ingenjörsforskningen vid MDH.

1