Text
Marknadsföring och strategi
Inom marknadsföring och strategi (MaSt) studeras värdegenerering, hållbara konkurrensfördelar samt utveckling och förnyelse i företag och organisationer.
Kontaktperson
Universitetslektor
Emilia Rovira Nordman
021-10 73 30
emilia.rovira.nordman@mdh.se
Kärnkompetensen ligger inom forskningsområdena internationell strategi och marknadsföring. Forskarna strävar efter att ligga i framkant både när det gäller utbildning och forskning. Många av gruppens forskningsresultat har publicerats i topp-rankade internationella tidskrifter så som Journal of International Business Studies, Journal of World Business och British Journal of Management.
Aktuella projekt är till exempel:
- förnybara energisystem och smarta städer ur ett marknadsföringsperspektiv
- dotterbolags betydelse för hållbar utveckling, överlevnad och konkurrensfördelar i multinationella företag
- hur digitaliseringen förändrat förutsättningarna för små och medelstora företag i detaljhandeln.
Medlemmar
- Sylvie Chetty, gästforskare
- Peter Thilenius, gästprofessor
- Steven Thompson, affilierad forskare
Professor i företagsekonomi med inr. mot marknadsföring
Ulf R Andersson
021-10 13 23
ulf.r.andersson@mdh.se
Doktorand
Elena Anastasiadou
021-10 14 07
elena.anastasiadou@mdh.se
Universitetsadjunkt i företagsekonomi
Joacim Björkvall
021-10 31 24
joacim.bjorkvall@mdh.se
Doktorand
Todd Drennan
021-48 06 909
todd.drennan@mdh.se
Universitetslektor företagsekonomi med inriktning mot marknadsföring
Michaël Le Duc
021-10 14 02
michael.le.duc@mdh.se
Universitetsadjunkt i företagsekonomi/inr marknadsföring/org
Charlotta Edlund
021-10 73 06
charlotta.edlund@mdh.se
Universitetslektor / Docent i företagsekonomi
Peter Ekman
021-10 14 17
peter.ekman@mdh.se
Universitetslektor
Harun Emre Yildiz
021-15 17 13
emre.yildiz@mdh.se
Universitetslektor i industriell ekonomi och organisation
Cecilia Erixon
021-10 14 36
cecilia.erixon@mdh.se
Universitetslektor i marknadsföring
Annoch Hadjikhani
021-10 16 78
annoch.hadjikhani@mdh.se
Universitetsadjunkt i företagsekonomi
Ingemar Haglund
021-10 14 77
ingemar.haglund@mdh.se
Universitetsadjunkt i företagsekonomi m/o
Lennart Haglund
021-10 31 52
lennart.haglund@mdh.se
Universitetsadjunkt i företagsekonomi-marknadsföring/org
Björn Johansson
021-10 73 51
bjorn.johansson@mdh.se
Universitetslektor i företagsek-inr marknadsföring/organisation
Toon Larsson
021-10 14 95
toon.larsson@mdh.se
Universitetslektor i företagsekonomi
Cecilia Lindh
021-10 13 01
cecilia.lindh@mdh.se
Universitetsadjunkt
Madeleine Lundberg
021-10 31 51
madeleine.lundberg@mdh.se
Universitetslektor
Eva Maaninen-Olsson
021-10 31 47
eva.maaninen-olsson@mdh.se
Doktorand /Universitetsadjunkt
Noushan Memar
021-15 17 01
noushan.memar@mdh.se
Universitetslektor ,Docent
Rana Mostaghel
021-10 16 45
rana.mostaghel@mdh.se
Andreas Pajuvirta
andreas.pajuvirta@mdh.se
Universitetslektor
Jimmie Röndell
021-15 17 92
jimmie.rondell@mdh.se
Universitetslektor i företagsekonomi
Aswo Safari
021-10 70 83
aswo.safari@mdh.se
Doktorand
Ying Yang
ying.yang@mdh.se
Pågående forskningsprojekt
Syftet med projektet är att utforska vilka utmärkande faktorer som möjliggör internationell expansion genom e-handel i små och medelstora företag.
Projektansvarig vid MDH: Emilia Rovira Nordman
Huvudfinansiering: Torsten Söderbergs stiftelse
Det här forskningsprojektet syftar till att besvara följande forskningsfråga: Vilka konsekvenser har digital omvandling för svenska företag med avseende på deras innovationsförmåga, driftseffektivitet och internationella tillväxt?
Projektansvarig vid MDH: Harun Emre Yildiz
Huvudfinansiering: Jan Wallanders och Tom Hedelius stiftelse, Tore Browaldhs stiftelse