Text

Datum 2021-09-03
Artikeltyp Aktuellt

IMF-studenter vinnare av Årets marknadsföringsuppsats

Denna artikel skrevs innan vårt officiella namnbyte den 1 januari 2022 från Mälardalens högskola (MDH) till Mälardalens universitet (MDU).

Bild på vinnande studenter vid prisceremoni

Vinnarna av Årets marknadsföringsuppsats vid prisceremoni i Västerås. Foto: Helen Shippey

Andrea Hedmark, Elin Jonsson och Sandra Karlsson – som i våras tog examen från internationella marknadsföringsprogrammet (IMF) – kammade nyligen hem Årets marknadsföringsuppsats 2021. Priset delas årligen ut av Marknadsföreningen i Västerås (MiV).

– Det känns oerhört bra och vi är väldigt tacksamma! Stipendiet betyder enormt mycket då det är en fantastisk bekräftelse på vårt hårda slit, säger de tidigare MDH-studenterna.

Marknadsföreningen i Västerås belönar årligen en uppsats inom ämnet företagsekonomi med inriktning marknadsföring med ett stipendium på 5 000 kronor. Juryn utser vinnaren utifrån akademisk kvalité, men framför allt för hur aktuell och intressant uppsatsen är för andra som arbetar med marknadsföring.

– Uppsatsen behandlar ett aktuellt ämne, content marketing, och är mycket välskriven med resultat som vilar på en utförlig analys och en gedigen undersökning. Studenterna har identifierat faktorer som påverkar köp, vilket vi på MiV anser är väldigt aktuellt och relevant, säger Cecilia Lindh, styrelsemedlem i MiV och universitetslektor i företagsekonomi vid MDH.


”Ny och unik synvinkel”

Uppsatsens syfte var att undersöka hur konsumenter upplever innehåll på digitala plattformar och analysera hur egenskaper i innehållet påverkar deras engagemang gentemot varumärkesrelationer. Studien syftar även till att kunna tilldela företag väsentlig information om hur de ska agera kring innehållet på digitala plattformar när de interagerar med konsumenter.

Studiens resultat visat bland annat att det personaliserade innehållet har den största och mest signifikanta effekten för konsumentens engagemang i varumärkesrelationer.

– Uppsatsen kommer med en ny, unik synvinkel på hur konsumenter påverkas av olika egenskaper i innehållsmarknadsföring. Content marketing är inte bara ett mycket aktuellt ämne, det är även något som marknadsföringsbranschen skriker efter mer kunskap om, säger Andrea Hedmark, Elin Jonsson och Sandra Karlsson, och tillägger:

– Denna uppsats föddes ur ett genuint intresse för ämnet och en passion för att överskrida gapet i kunskapsluckan mellan hur innehållsmarknadsföring fungerar teoretiskt och vilken inverkan det har på konsumentbeteendet i praktiken.