Text

Entreprenörskap är en egenskap som man kan utveckla

Michelle Vahlberg.

Michelle Vahlberg.

Entreprenörskap är något som man har inom sig och är en egenskap som man kan utveckla, det tror Michelle Vahlberg som har deltagit i Idélabs acceleratorprogram. Men till en början var hon inte helt säker på hur hon skulle gå framåt med sin egen idé.

Michelle, som läser språk- och kommunikationsprogrammet på MDH, hade länge gått och funderat på att skriva en bok. Hon säger själv att hon har ett driv och en vilja att göra verklighet av sina idéer och passioner, och att hon har känslan att det är möjligt för henne. Men idén om boken var något som alltid sköts på framtiden – tills hon kom i kontakt med Idélab. Michelle hade tidigare varit intresserad av att delta i Idélabs processer men inte haft möjlighet på grund av krockande scheman. När årets omgång av acceleratorprogrammet skulle köra igång fick hon en förfrågan om hon ville delta.

- Först var jag tveksam. Jag tänkte att min idé, som är en bok, passar ju inte in där. Det är ju inget företag. Anna, som leder acceleratorprogrammet, tyckte ändå att jag skulle ta upp min idé och jobba med det jag kunde utifrån programmet. Då kände jag - varför inte, nu har den där idén gnagt på mig i flera år, så nu är det dags, säger Michelle.

Hon berättar att hon såg deltagandet i acceleratorprogrammet som ett första steg och sätta press på sig själv att omvandla sin idé till handling. Hon berättar också att mod är en viktig komponent när man tar sina tankar från idéstadiet och börjar jobba med dem på riktigt.

- Man måste våga tro på sin egen idé och våga känna att ens tankar och idéer är värda att jobba med för att kunna inspirera andra att tro på den. Det tror jag är viktigt och det kräver mycket mod att våga säga – jag har en bra idé som jag tycker vi ska jobba med, säger Michelle.

Michelle berättar att hon redan från början trodde att hon hade en bra idé, men hon antog att den redan fanns på marknaden, och tänkte därför att det inte var någon brådska med att sätta igång.

- När jag undersökte närmare insåg jag att det inte fanns något liknande, det var ett hål på marknaden just där. Då tänkte jag att – varför ska inte jag vara den som fyller det hålet då?

Boken är inte klar än, men Michelle avslöjar att den riktar sig mot barn, och hon hoppas att det kan bli en serie till slut. Utifrån boken har en affärsidé och ett affärskoncept utvecklats.

- Jag håller på och färdigställer manuset för att kunna skicka ut till olika förlag. Det känns jättekul!

När hon började jobba på projektplanen för boken tog Michelle bland annat kontakt med olika nyckelpersoner för att göra research kring målgruppen. Utifrån det fick hon information och kunskap om vad barn dras till när de själva väljer böcker samt hur hon ska arbeta för att nå ut med sitt budskap. Hon berättar också att hon har bollat sin idé med affärsutvecklare på Idélab och med de andra deltagarna i acceleratorprogrammet.

- Vi fick presentera vår idé för våra kurskamrater på acceleratorprogrammet och ställa frågor. Det kändes väldigt speciellt att få dela med sig till en grupp av människor som själva har idéer och entreprenörsanda, och sedan både få och ge återkoppling, säger Michelle.

Michelle är glad för sitt beslut att delta i acceleratorprogrammet och satsa på något hon kände passionerat för.

- Även om acceleratorprogrammet inte är specifikt inriktat på författarskap så tyckte jag att jag fick ut väldigt mycket av det. Dels handlade det om positiv feedback, men också kunskap i projektbygge. Hur man lägger upp ett projekt, hur man gör en projektplan och hur man faktiskt kommer igång. Det var precis vad jag behövde som inte hade startat projektet utan bara var i idéstadiet.

Varför tycker du att man ska ta kontakt med Idélab?

- Jag skulle vilja säga varför inte. Det finns inget att förlora på att skapa en kontakt. Vare sig man har en idé eller känner att man skulle vilja vara entreprenör eller skulle vilja göra något men vet inte vad än - för Idélab finns där för dig i alla skeden.