Text

Datum 2021-02-05
Artikeltyp Aktuellt

Framgångskonceptet för e-handel

Denna artikel skrevs innan vårt officiella namnbyte den 1 januari 2022 från Mälardalens högskola (MDH) till Mälardalens universitet (MDU).

En miniatyrkartong står på ett tangentbord. Text på kartongen: Online shopping.

Forskning från MDH bekräftar att de flesta som handlar via internet numera är vana internetanvändare och att många har tilltro till svenska webbutiker. Det här är goda nyheter för den svenska näthandeln.

Trots att internationella konsumenter inte nödvändigtvis litar på internet i sig, är de villiga att handla från svenska webbutiker – förutsatt att de uppfattar din webbutik som säker och enkel att använda.

Företag som lyckas på nätet säljer oftast produkter eller tjänster från ett populärt varumärke. Inom näthandeln är varumärket extra viktigt eftersom det kräver en mer riktad insats från en konsument att beställa något via nätet i jämförelse med att köpa det i en butik.

Vår forskare Emilia Rovira Nordmans bästa tips på hur webbutiker kan lyckas med sin e-handel:

  1. Vårda din personal. Ditt företag behöver serviceinriktade och hjälpsamma medarbetare. När en kund är missnöjd kan fel person på fel plats stjälpa ett helt företags rykte.
  2. Vårda relationen med dina kunder. Lojala kunder och influencers som skriver väl om varumärket och specifika produkter är viktiga för ditt företag.
  3. Se till att din webbutik ger ett säkert intryck med trygga betalningsalternativ och att den visar produkterna på ett rättvisande sätt. Du kan till exempel satsa på högkvalitativa bilder som visar produkterna på detaljnivå.
  4. Använd ett bra leverantörssystem. Att leveranserna fungerar är A och O för din webbutik.


Tänk på det här om du vill sälja via en annan leverantör

Det krävs en hel del för att driva en framgångsrik webbutik. En genväg kan vara att samarbeta med distributörer för att ta sig in på nya marknader. I Sverige finns det många aktörer som inte nödvändigtvis säljer egna produkter utan fokuserar på att sälja nya eller existerande varumärken via sin egen e-handelslösning. Att inte driva sin egen webbutik utan använda sig av en e-handelsdistributör kallas inom forskningen för ”piggy-backing” (det vill säga att man hänger sig på någon annans rygg istället för att gå själv).

Om du väljer att jobba med en extern e-handelsdistributör behöver du vara medveten om det här:

  • E-handelsdistributören tar en stor del av vinsten för varje produkt som de säljer. Trots att e-handelsdistributörer oftast ligger utanför tätorter (och därmed har låga hyror om man jämför med butiker i stan) och inte behöver jobba på samma sätt med lagerhållning, skyltning och liknande, är det inte ovanligt att de tar minst lika mycket påslag per produkt som fysiska butiker.
  • Det du får när du jobbar med ett e-handelsdistributörer är att de marknadsför dina produkter på ett (oftast) proffsigt sätt på sin webbplats. Där jobbar de med snygga bilder och har smidiga betalnings- och leverantörslösningar.
  • En nackdel med att jobba med ett e-handelsdistributörer är att du inte får samma kontroll över ditt varumärke. Företaget kan till exempel presentera din produkt på ett sätt som är osmickrande eller behandla någon kund som ville köpa en av dina produkter dåligt.
  • En annan stor nackdel är att du inte nödvändigtvis får tillgång till all kunddata som du behöver. Kunddata är mycket viktigt för de flesta företag eftersom det hjälper till att skapa en tydlig bild av målgruppen och hur du bäst kommunicerar med denna i din marknadsföring. Företag som känner sina kunder väl, som vet vad de vill ha och vilka kampanjer som lockar dem, har en bättre chans att öka sin försäljning och få lojala kunder.