Text

Datum 2021-04-01
Artikeltyp Aktuellt

Så bygger du en bra portfolio

Denna artikel skrevs innan vårt officiella namnbyte den 1 januari 2022 från Mälardalens högskola (MDH) till Mälardalens universitet (MDU).

En portfolio är viktig för den som söker jobb inom grafisk design och visuell kommunikation. Men hur bygger du en bra sådan? Lasse Frank, universitetsadjunkt i informationsdesign och lärare på programmet informativ illustration vid MDH, tipsar om vad som är bra att tänka på när du sätter ihop din portfolio.

− Illustration handlar ofta om personliga uttryck och att behärska olika tekniker och verktyg - egenskaper som är svåra att se i ett betyg eller diplom från en utbildning. Därför ger en portfolio en kompletterande inblick av vad du kan som illustratör och vad du har för visuellt uttryck, säger Lasse Frank.

Att tänka på när du skapar din portfolio

Digital vs. analog

Trots dagens digitala samhälle fungerar både en digital och en analog portfolio. Men Lasse Frank skulle ändå rekommendera en digital eftersom det är enklare att nå ut med en digital portfolio till uppdragsgivare och kontakter. Oavsett vilken du väljer är det viktigt att bilderna som finns i portfolion inte lämnas okommenterade, utan alltid kan kopplas till en kontext.

Antal bilder

Det är svårt att sätta ett exakt antal för hur många bilder som bör finnas med. Har du en stor bredd och täcker in olika genrer krävs fler bilder än om du specialiserat dig på en viss nisch. Men en riktlinje kan vara att du håller dig mellan minst 5 och max 16 stycken.

Typ av bilder

Bra bilder att ha med i portfolion är bilder som tydligt visar exempel på dina kvaliteter. Om du skickar din portfolio till en specifik uppdragsgivare är det bra att fundera över vad som kan vara av intresse för just dem och sedan välja ut bilder utifrån det. Försök undvika bilder du själv gillar bara för att det var ett roligt motiv eller för att du hade trevligt när du skapade dem. Här gäller det att välja bilder som visar upp dig som bildskapare.

Spets vs. bredd

Att satsa på spets eller bredd i portfolion beror på hur du vill profilera dig och vem portfolion ska skickas till. I vissa fall kan det vara lämpligt att visa upp en bredd, exempelvis om du inte vet vad en potentiell uppdragsgivare letar efter. Då är det också bra att kategorisera bilderna på något sätt, till exempel efter tekniker; 3D, akvarell, blyerts etc.

Inom vissa yrkesgrupper kan det finnas specifika områden man har specialiserat sig på. Inom exempelvis 3D-området kan man vara specialist på modeller eller inom ljus och textur. Då är det viktigt att bildmaterialet i portfolion tydligt framhäver de aspekterna.