Text

Datum 2021-04-29
Artikeltyp Aktuellt

MDH vill inspirera till fler kvinnliga ingenjörer – gemensam satsning med Volvo CE och ORU

Denna artikel skrevs innan vårt officiella namnbyte den 1 januari 2022 från Mälardalens högskola (MDH) till Mälardalens universitet (MDU).

Forskning visar att tjejer riskerar att tappa sitt teknikintresse i 11-12 års åldern, om intresset inte stimuleras. Nu gör Mälardalens högskola (MDH), Volvo Construction Equipment (Volvo CE) och Örebro universitet (ORU) en gemensam satsning för att få fler tjejer att behålla intresset för teknik. Genom konceptet Vera får tjejer i årskurs 4-6 på tre skolor i Eskilstuna och Hallsberg möjlighet att testa på ingenjörsyrket på lektionstid.

– Genom Vera-konceptet vill vi inspirera unga tjejer att satsa på en karriär inom teknik, få fler kvinnliga studenter på våra ingenjörsutbildningar och fler kvinnor inom ingenjörsyrket, säger Natalie Agerskans, projektledare för Vera-konceptet på MDH.

– Majoriteten av de studenter som går en ingenjörsutbildning idag är män, vilket gör ingenjörsyrket mansdominerat. Det har resulterat i att många livsviktiga produkter är anpassade för män. För att kunna skapa en bättre och hållbar framtid för alla är det viktigt att ta tillvara på alla talanger, kvinnliga som manliga, säger San Giliyana, projektledare för Vera-konceptet på MDH.

Stimulera tjejers teknikintresse

Konceptet Vera är uppkallat efter Vera Sandberg – Sveriges första kvinnliga ingenjör – och syftar till att inspirera unga tjejer att bli ingenjörer. Konceptet lanserades 2019 i samband med Vera Roadshow och är framtaget av MDH, Volvo CE och Ulrika Sultan, från Linköpings universitet, som forskar om flickors teknikintresse och hur det teknikintresset kan behållas upp till vuxen ålder. Nytt för i år är att konceptet genomförs digitalt och att även ORU deltar i satsningen tillsammans med MDH och Volvo CE. I år deltar närmare 70 mellanstadietjejer från Hammargärdets skola och Lagersbergsskolan i Eskilstuna, samt Östansjö Skola i Hallsberg.

– Under de fyra veckor som tjejerna deltar i årets upplaga av Vera-konceptet får de genom digitala workshops träffa kvinnliga förebilder, jobba med att lösa verkliga problem åt Volvo CE och veta mer om de möjligheter som kommer med ingenjörsyrket, säger Natalie Agerskans.

Tjejer bygger med lego i klassrum.

Annelie och Ronja jobbar med att lösa ett case åt Volvo CE i samband med Vera-konceptet 2021.

Lösa utmaningar som Volvo CE står inför

De tjejer som deltar får bland annat träffa forskaren Ulrika Sultan, ingenjörer på Volvo CE och ingenjörsstudenter från MDH och ORU. Under fyra veckor jobbar tjejerna också praktiskt med sex utmaningar som Volvo CE står inför, där ingenjörerna och ingenjörsstudenterna fungerar som stöd och handledare.

– Konceptet är bra eftersom det är ett sätt att i ett tidigt skede låta flickor få möjlighet att testa och visa sina kunskaper inom teknik, samt att ta plats i denna typ av undervisning. Dessutom är det ett bra sätt att få kontakt med näringsliv och högskolan. Det jag uppskattar mest är det tydliga innehållet och att studenterna får handleda eleverna, säger Ulrika Bengtsson, lärare Östansjö Skola.

Ta del av tjejernas lösning

Samtidigt som Vera-konceptet genomförs tillsammans med tjejerna på de deltagande skolorna driver MDH även Allan-projektet - ett liknande koncept för killarna i samma klasser, men med fokus på utbildningar och jobb inom hälsa, vård och välfärd. Den 10 maj avslutas årets upplaga av Vera-konceptet med ett digitalt event som är öppet för allmänheten, där besökarna bland annat får ta del av Ulrika Sultans forskning och tjejernas slutpresentationer.

Avslutningsevent för Vera 2021

Lär dig mer om Vera-konceptet, Ulrika Sultans forskning kring tjejers teknikintresse och ta del av elevernas lösningar.

Till anmälan

Kontaktinformation