Text

Datum 2020-12-01
Artikeltyp Aktuellt

”Våra iPads är som små personer inne på förskoleavdelningen”

Denna artikel skrevs innan vårt officiella namnbyte den 1 januari 2022 från Mälardalens högskola (MDH) till Mälardalens universitet (MDU).

Sara Bergström med kollega Linda Bjällerstedt.

Sara Bergström till vänster med kollega Linda Bjällerstedt till höger. Foto: Västerås stad.

Av drygt hundra lärare som nominerades till årets Guldäpple tog MDH-alumnen Sara Bergström tillsammans med sin kollega från Bjurhovdasmyckets förskola hem andra priset. Utmärkelsen delas ut till lärare som utvecklar undervisningen med stöd av digitala verktyg, medier och arbetsformer.

– Det känns jättekul att få uppmärksamhet för vårt arbete på det här sättet. Det är ett kvitto på att någon annan tycker att vårt arbetssätt är bra. Vi har jobbat med det här i så många år, där vi har utvecklat ett helt unikt arbetssätt, säger Sara Bergström.

Sara Bergström är tillsammans med sin kollega Linda Bjällerstedt kända som fantasifröknarna. I sitt arbete blandar de drama, musik, lek och det digitala, och använder sig gärna av olika karaktärer i undervisningen. Barnen får till exempel besök av de snälla nättrollen Fixa och Trixa och med hjälp av iPads, utforskar de nätet och det digitala tillsammans.

– Våra iPads är som små personer inne på avdelningen. Alla har ett tydligt syfte och hjälper barnen att utforska till exempel källkritik. Barnen får också vara med och testa till exempel greenscreens, säger Sara Bergström.

Utbildningen rustade henne väl till att designa sin egen undervisning

Bjurhovdasmyckets förskola drivs av Västerås kommun. Kommunen har sedan 2015 satsat mycket på det digitala, och dessutom på bred front.

– Vi började tidigt och var länge själva med att ha en utvecklare med fokus på det digitala. Det gör att vi har ett försprång jämfört med många andra kommuner, säger Sara Bergström.

Kombinationen av det digitala med Sara Bergströms engagemang för drama och musik passar henne perfekt.

– Jag har alltid, sedan jag var liten, sjungit och spelat instrument. Jag visste, redan när jag började läsa min utbildning på MDH att det skulle ta en stor plats i min undervisning, säger Sara Bergström.

Utbildningen på MDH gav Sara Bergström en god grund att stå på.

– Jag är glad för att utbildningen på MDH gav oss mycket tid till att diskutera det vi lärde oss teoretiskt och fundera över hur vi skulle kunna forma och använda det i vår undervisning. Det har jag haft stor nytta av när jag började arbeta som förskollärare, säger Sara Bergström.


Saras tips för dig som är nyfiken på hur man kan arbeta mer digitalt i undervisningen

  • Det är inte alltid det digitala är rätt metod så för dig som vill börja arbeta mer digitalt i undervisningen så är det lika viktigt att veta när man ska, som när man inte ska använda digitala verktyg i undervisningen.
  • Inför varje undervisningssituation bör man fråga sig ”kommer det digitala tillföra något i min undervisning?”
  • I en analog undervisningssituation kan man fråga sig ” hur skulle jag kunna erbjuda detta digitalt?
  • Skulle en digital device kunna locka fler att prova detta? Kan den tillföra ytterligare en dimension? Exempelvis ljud eller ljus.
  • Våga tänk utanför boxen!
  • Använd gärna en app-analys för att säkerställa kvalitet, syfte och relevans, men även dess koppling till läroplanen och gemensam pedagogisk idé.
  • Ingen ska sitta ensam med en lärplatta, för att det ska kunna ske ett lärande krävs en pedagog.
  • Låt lärplattorna ta plats i miljön, om de är synliga/tillgängliga blir de likvärdiga vilka andra verktyg som helst.
  • Använd det digitala till reflektion och dokumentationen får du gratis.
  • Våga arbeta med svåra/stora frågor som upphovsrätt, nätetikett och källkritik

Ha roligt tillsammans!


Kontakt

Sara Bergström, e-post: sara.bergstrom@vasteras.se

Fantasifröknarna på sociala medier
Instagram: fantasifroknarna eller Facebook: Fantasifröknarna Sara och Linda