Sång - Lena Hellström-Färnlöf

Lena Hellström-Färnlöf är utbildad sångerska och pedagog vid Göteborgs musikhögskola samt Operahögskolan i Stockholm. Under sin sångkarriär har Lena Hellström-Färnlöf som solist skaffat sig erfarenheter och kunskap om konstmusiken som få kan konkurrera med. Från enklaste besättning, röst och luta, till full symfoniorkester, från barockmusik till nyskriven musik, från kammaropera till stor opera. Lena Hellström-Färnlöfs repertoarkännedom är unik, och ger henne verktyg och kunnande att ledsaga sina studenter på bästa sätt. Lena undervisar i alla röstfack: sopran, mezzo, alt, tenor, baryton och bas.

 Efter en lång, framgångsrik och inte minst synnerligen mångfacetterad karriär som sångerska ägnar sig Lena Hellström-Färnlöf sedan 10 år tillbaka exklusivt åt undervisning. Därtill ger hon regelbundet nationella och internationella masterclasses, agerar sakkunnig vid auditions samt verkar som rådgivare åt agenturer.

Som pedagog ser Lena alltid till individen. Att få studenten att känna välbefinnande som musiker och människa, att känna glädje och trygghet, är för Lena Hellström-Färnlöf en grundförutsättning för att hitta och utveckla varje students unika röst och musikalitet. Med detta som grund, utvecklar Lena studentens sångteknik och sångfantasi, och hjälper studenten mot målet att kunna uttrycka sig gränslöst med sin röst och att känna sig musikaliskt helt fri. Att vara sitt instrument 24 timmar om dygnet kräver oerhört mycket av studenten. Lena är därför mycket mån om att studenten vårdar och utvecklar sin grundfysik, och att den har en god ergonomisk medvetenhet, allt för att rösten ska utvecklas mot sin fulla potential.     

Lena är sedan 2013 professor i sång vid Mälardalens högskola.

Mer om Lena

Lena Hellström-Färnlöf

Good Company

 

Professor Lena Hellström-Färnlöf

I nästa hela mitt liv har jag sjungit och jag älskar allt som har med sång att göra! Som liten började jag sjunga i kör och musikklass och där lärde jag mig tidigt disciplin, stilkänsla och kärleken till sången.

Musikhögskolan i Göteborg

Min första skola var musikerutbildningen på Musikhögskolan i Göteborg där jag studerade i 5 år, fantastiska sånglektioner och mycket kammarmusik i otaliga konstellationer. Det var inte en scenisk utbildning men ändå hade vi flera timmar med teaterträning varje vecka, och jag är tacksam över att jag så tidigt fick komma i kontakt med Stanislavskis och Doreen Cannons läror. Modern musik sjöng jag med Rilkeensemblen.

 

Operahögskolan i Stockholm

Efter åren i Göteborg flyttade jag till Stockholm för att börja på Operahögskolan. Utbildningen genomsyrades av konstnärlighet på alla plan. Ett av mina stora minnen från den tiden är när jag sjöng Despina i Mozarts Cosi van tutte och endast 10 dagar efter sista föreställningen födde mitt första barn!

 

Konsert – och operakarriär

I början av karriären blev det mycket opera: stor opera, kammaropera, nyskrivet, barockopera, barnopera, etc. I en produktion på Folkoperan i Stockholm sjöng jag alla tre sopranrollerna i Hoffmans äventyr. För mig var det svårt att kombinera operans arbetstider med familj och två barn, frilansande musikerman och att vi bodde på landet. När skolan startade för barnen tackade jag nej till längre engagemang, istället blev det konserter, massor med konserter och ofta med nya program varje vecka.

Sångpedagog

När jag var solist i sammanhang med kör kom det ganska ofta någon körmedlem efter konserten och frågade om jag gav sånglektioner. Undervisandet startade i blygsam skala och efter ett tag upptäckte jag att detta var det bästa jag någonsin hade gjort. Jag började tacka nej till sångjobb för att ge sånglektioner. 2003 tog jag beslutet att under ett år undervisa på heltid – och på den vägen är det. Mitt enormt stora intresse för människor (tänkte ett tag utbilda mig till läkare) och musik gör att jag stormtrivs med mitt jobb. Nu undervisar jag både studenter och professionella sångare mitt i karriären och på slutet av dagen är jag fortfarande fylld av energi! All repertoar under åren som sångerska: tidig musik, nyskrivet, opera, kammarmusik, romanser, solist med kör, solist med kör och orkester och sakral musik gör listan lång och som sångpedagog är detta en guldgruva att ösa ur.

 

Kammarmusikprogrammet vid Mälardalens högskola

Under flera fantastiska år med sångundervisning på min gamla skola, Operahögskolan i Stockholm, tog jag beslutet att lämna den för att ge plats åt det konstnärliga ledarskapet vid Mälardalens högskola. Min nuvarande arbetsplats är på Västerås slott, avdelningen för musik vid Mälardalens högskola, där jag delar min tid mellan det konstnärliga ledarskapet och min sångundervisning: här får jag både skapa, driva och organisera konstnärlig utbildning. Efter många år i branschen, först som student, sedan ute på fältet och efter det sångundervisning på högskola är jag väl förberedd för uppdraget.  Här är jag omgiven av ett super- kompetent lärarlag och fantastiska studenter! I maj 2014 fick vi det glädjande beskedet att vi erhållit examensrätt för konstnärlig kandidatexamen och ger nu denna treåriga utbildning.

Masterclasses i sång

Jag har också förmånen att bli inbjuden att ge masterclasses i Europa och Nordamerika. Detta har gett ett stort internationellt kontaktnät med massor av underbara och otrolig kunniga kollegor att bonda med. Det är också enormt givande och spännande att möta internationella studenter för att höra var nivån befinner sig och se hur deras attityd är till utbildning och sångaryrket. För mig är det ovärderligt att få detta perspektiv och influenser från världen som påverkar min undervisning och gör att jag ständigt utvecklas vidare. Detta gör att jag kan dela med mig av mina färska nyheter till dig som student och förbereda dig för en internationell karriär.

 

 

 

Auditionkurser

Ytterligare en verksamhet som hjälper mig att få ett perspektiv på dagens sångarvärld är när jag lyssnar i olika auditionsammanhang, bl.a. genom den artistagentur jag är knuten till. Detta har lett till att jag ger auditionkurser. Först och främst måste sången vara på topp men det finns också en mängd olika saker som bidrar till hur man lyckas och trivs i dessa sammanhang.

 

Min filosofi

Det är lätt att bländas av klang men otroligt viktigt att också lyssna på hur musklerna jobbar för att hitta balansen i sångmuskulaturen som ska leda till en teknik som håller i ett långt sångarliv. Det är ingen quick fix precis. Som sångare behöver du inte ha läst boken men som pedagog måste jag vara bevandrad i både anatomi, röstfysiologi och vara en stor människokännare med ett mycket varmt hjärta. Den konstnärliga ärligheten, som jag ser det, måste komma inifrån och sedan påverka rösten, rörelse och mimik, den ärligheten får publiken att beröras. Som sångpedagog har jag valt att ha kvar artisten Lena och spegla mitt sätt att undervisa med samma krav och konstnärlighet som scenen inbjuder till. Artisten har höga krav på sitt artisteri och det har jag på min egen undervisning och mentorskap för att du ska utvecklas maximalt under åren på vår sångutbildning. Jag har oändlig energi för att hjälpa dig och ingenting gör mig så lycklig som att se mina sångstudenter lyckas.

Med allt detta i bagaget känner jag mig trygg och väl rustad och vet att jag kan lita på mina intentioner och därför ge utrymme för både lek och allvar i min undervisning.

Varmt välkommen till en sångutbildning som satsar på DIG och ställer höga krav på både dig och din lärare för att du ska utvecklas på bästa sätt under åren hos oss!