Utbildningsplan - Fysioterapeutprogrammet

Programkod: GTV01
Giltig från: HT17 HT15 HT14
Beslutsinstans: Fakultetsnämnden
Behörighet:

Idrott och hälsa A, Matematik B, Naturkunskap B, Samhällskunskap A (områdesbehörighet 17) eller Idrott och hälsa 1, Matematik 2a/2b/2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 (områdesbehörighet A15). Idrott och hälsa A/Idrott och hälsa 1 kan ersättas med intyg på deltagande i gymnastik- eller idrottsverksamhet omfattande minst en gång per vecka under minst ett år.

Diarienummer: 2016/0604
Akademi: HVV
Fastställandedatum: 2014-02-27
Reviderad: 2016-10-05

Mål

Efter fullgjorda studier på fysioterapeutprogrammet ska studenten visa sådan kunskap, färdighet och värderingsförmåga som krävs för behörighet som fysioterapeut och för filosofie kandidatexamen med huvudområdet fysioterapi. Studenten ska tillägna sig ett beteendemedicinskt synsätt som innebär fokus på samspelet mellan människors vardagsbeteende och medicinska/biologiska faktorer i alla faser av sjukdomsutvecklingen.
 

Kunskap och förståelse

Efter fullgjorda studier på programmet ska studenten:

  • visa kunskap om områdets vetenskapliga grund och kännedom om aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete samt kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och sambandets betydelse för yrkesutövningen,
  • visa kunskap om förhållanden i samhället som påverkar individers och gruppers hälsa,
  • visa kunskap om relevanta författningar
  • visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet kunskap om områdets vetenskapliga grund, kunskap om tillämpliga metoder inom området, fördjupning inom någon del av området samt orientering om aktuella forskningsfrågor.

Färdighet och förmåga

Efter fullgjorda studier på programmet ska studenten:

  • visa förmåga att självständigt och i samverkan med individen genomföra fysioterapeutiska åtgärder samt förmåga att initiera och medverka i hälsofrämjande, behandlande, habiliterande och rehabiliterande arbete på individ-, grupp- eller samhällsnivå,
  • visa förmåga att tillämpa sitt kunnande för att hantera olika situationer, företeelser och frågeställningar utifrån individers och gruppers behov,
  • visa förmåga att informera och undervisa olika grupper samt att genomföra vägledande uppgifter,
  • visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera åtgärder och behandlingsresultat med berörda parter samt i enlighet med relevanta författningar dokumentera dessa,
  • visa förmåga till lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper,
  • visa förmåga att kritiskt granska, bedöma och använda relevant information samt att diskutera nya fakta, företeelser och frågeställningar med olika grupper och därmed bidra till utveckling av yrket och verksamheten.
  • visa förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning samt att kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer,
  • visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt att genomföra uppgifter inom givna tidsramar,
  • visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper, och
  • visa sådan färdighet som fordras för att självständigt arbeta inom det område som utbildningen avser.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Efter fullgjorda studier på programmet ska studenten:

  • visa självkännedom och empatisk förmåga,
  • visa förmåga att med helhetssyn på människan göra åtgärdsbedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna,
  • visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot klienter eller patienter, deras närstående och andra grupper,
  • visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens
  • visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter,
  • visa insikt om kunskapens roll i samhället och om människors ansvar för hur den används

Undervisningsspråk

Det huvudsakliga undervisningsspråket är svenska, vilket innebär att undervisning och examination sker på svenska men del av kurslitteraturen är på engelska.
 

Innehåll

Fysioterapeutprogrammet består av både teoretiska och kliniska studier. Programmets huvudområde är fysioterapi som handlar om att förebygga, undersöka och behandla funktionsstörningar och beteenden som begränsar eller hotar att begränsa människans rörelseförmåga, aktiviteter och delaktighet. Programmet har en beteendemedicinsk profil, vilket innebär fokus på samspelet mellan människors vardagsbeteenden och medicinska/biologiska samt psykosociala faktorer i hälsa och alla faser av sjukdomsutveckling. Inom detta synsätt beaktas såväl biologiska som psykologiska och sociala aspekter på hälsa och sjukdom.
 
Huvudområdet fysioterapi läser man under alla årskurser, totalt omfattande 132 hp. I alla kurser tillämpas ett beteendemedicinskt synsätt. År ett inleds med studier om fysioterapi som vetenskap och profession samt vetenskaplig metodik och fortsätter med studier om människans rörelse, aktivitet och delaktighet genom hela livsloppet ur fysiska, psykiska och sociala perspektiv. År två fokuserar på fysioterapeutiska metoder för undersökning samt fördjupning inom vetenskaplig metod. År tre fokuserar på fysioterapeutiska metoder för åtgärder och utvärdering samt förändringsarbete på organisationsnivå. Under det tredje året genomförs ett självständigt arbete (examensarbete) i fysioterapi omfattande 15hp. I år tre ingår också en valbar kurs i fysioterapi. Kliniska studier där fysioterapi är integrerat med ett beteendemedicinskt synsätt ingår som en betydande del i utbildningen. Dessa omfattar 40,5 hp där största delen är verksamhetsförlagd utbildning som bedrivs i samverkan med kommuner, landsting och inom privat regi.

I år ett och två ingår även medicinsk vetenskap där man studerar den friska människans uppbyggnad och funktion, sjukliga tillstånd inklusive livsstilsrelaterade sjukdomar, diagnostik och behandling med fokus på rörelsefunktion. Under år ett och två ingår psykologi där man studerar varseblivning, tänkande, vilja och känsloliv, medvetande och individens livslopp med fokus på rörelsefunktion. Under alla tre år ingår folkhälsovetenskap där man studerar folkhälsovetenskap ur ett globalt hälsoperspektiv samt i relation till arbetet som fysioterapeut.

Studierna är omväxlande med föreläsningar, seminarier, laborationer, övningar, fältstudier samt studiehandledningsstyrda kliniska studier och syftar till att stimulera ett aktivt lärande och förmåga till eget ansvar för personlig och professionell utveckling.

Årskurs 1
Fysioterapi
Fysioterapi: Profession och vetenskaplig metodik 12 hp
Fysioterapi: Motorisk utveckling och hälsa- för barn och äldre 10,5 hp
Fysioterapi: Rörelsevetenskap 12 hp *

Medicinsk vetenskap
Fysiologi och anatomi 18 hp
Sjukdomslära med inriktning mot internmedicin och ortopedi 7,5 hp

Årskurs 2
Fysioterapi
Fysioterapi: Metoder för undersökning, preklinisk kurs 15 hp
Fysioterapi: Metoder för undersökning, klinisk kurs 25,5 hp *
PM inför examensarbete inom fysioterapi 4,5 hp

Medicinsk vetenskap
Sjukdomslära med inriktning mot neurologi och psykiatri 7,5 hp

Psykologi
Hälsopsykologi för fysioterapeuter 7,5 hp

Årskurs 3
Fysioterapi
Metoder för åtgärder, preklinisk kurs 7,5 hp
Metoder för åtgärder och utvärdering, klinisk kurs 15 hp *
Fysioterapi ur ett organisatoriskt perspektiv på hälso- och sjukvård 7,5 hp

Fysioterapi: Examensarbete 15 hp
alternativt
Fysioterapi: Examensarbete med inriktning mot beteendemedicin 15 hp *

Folkhälsa
Folkhälsovetenskap: Samhällsperspektiv och global hälsa 7,5 hp

* Kursen tillhör huvudområdet fysioterapi med inriktning mot beteendemedicin
 

Val inom programmet

För examensarbetet finns möjlighet att antingen göra ett examensarbete i fysioterapi eller i fysioterapi med inriktning mot beteendemedicin. 
 

Examen

Utbildningsprogrammet är upplagt så att studierna ska leda fram till att man uppfyller
fordringarna för följande examen/examina:
 

  • Fysioterapeutexamen (Degree of Bachelor of Science in Physiotherapy)
  • Filosofie kandidatexamen med huvudområdet Fysioterapi (Degree of Bachelor of Science in Physiotherapy) alternativt
  • Filosofie kandidatexamen med huvudområdet Fysioterapi med inriktning mot beteendemedicin (Degree of Bachelor of Science in Physiotherapy with Specialization in Behavioural Medicine)

Om programmet innehåller valbara eller valfria delar, eller om man som student väljer att inte slutföra en viss kurs, kan de val man gör påverka möjligheterna att uppfylla examensfordringarna. För mer information om examina och examensfordringar hänvisas till den lokala examensordningen som finns publicerad på högskolans webbplats.