Utbildningsplan - Internationella marknadsföringsprogrammet

Programkod: GKV08
Giltig från: HT16
Beslutsinstans: Fakultetsnämnden
Behörighet:

Engelska B (områdesbehörighet 2 med förändringar). För den som har betyg från Gy11/Vux12 krävs endast grundläggande behörighet.

Tyska steg 3 samt Engelska B (områdesbehörighet 2) eller Moderna språk - Tyska 3 (områdesbehörighet A2).

Diarienummer: 2.16-2015/0072
Akademi: EST
Fastställandedatum: 2015-09-30

Mål

Målet med internationella marknadsföringsprogrammet (IMF) är att ge studenterna breda och djupa kunskaper om företag och deras agerande på sina marknader, samt färdigheter inom analys och insamling av information som är viktig för företag när de fattar beslut om sina affärer och agerande på sin marknad.

Programmet ger studenten möjlighet att förvärva och utveckla språkfärdigheter, teoretiska kunskaper, praktiska färdigheter och personliga egenskaper. Detta för att ge studenten bästa möjliga förutsättningar att kunna arbeta i internationella verksamheter med kvalificerade arbetsuppgifter. Kurser och utbildningsformer inom programmet ska också förbereda studenten för vidare forskarstudier.

Kunskap och förståelse

Efter genomgånget utbildningsprogram ska studenten:
 

  • visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen,inbegripet kunskap om områdets vetenskapliga grund, kunskap omtillämpliga metoder inom området, fördjupning inom någon del av områdetsamt orientering om aktuella forskningsfrågor.

Färdighet och förmåga

Efter genomgånget utbildningsprogram ska studenten:
 

  • visa förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant informationi en problemställning samt att kritiskt diskutera företeelser, frågeställningaroch situationer,
  • visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem samtatt genomföra uppgifter inom givna tidsramar,
  • visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskuterainformation, problem och lösningar i dialog med olika grupper, och
  • visa sådan färdighet som fordras för att självständigt arbeta inom detområde som utbildningen avser.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Efter genomgånget utbildningsprogram ska studenten:
 

  • visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningarmed hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter,
  • visa insikt om kunskapens roll i samhället och om människors ansvar förhur den används, och
  • visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och attutveckla sin kompetens.

Undervisningsspråk

Undervisningen sker oftast på svenska, men vissa kurser ges på engelska. När studenten läser profilspråk sker undervisning på det språket och vid utlandsstudier sker undervisningen på det språk som är undervisningsspråk vid det utländska lärosätet.

Innehåll

Internationella marknadsföringsprogrammet har en pedagogisk idé som bygger på övertygelsen att inlärning och utveckling i första hand är ett resultat av aktivitet hos den som lär och att det sker i samspel med den som lär ut, vilket innebär att studenten lär sig att ta eget ansvar för sina studier och får ett bättre lärande. Studenten utvecklar egenskaper som gör att han/hon klarar av att hantera den osäkerhet som ofta präglar kvalificerade arbetsuppgifter, särskilt i internationella verksamheter.

Programmet har en tydlig näringslivskoppling. Studietiden innehåller gästföreläsningar och praktiskt orienterade tillämpningsuppgifter i de företagsekonomiska kurserna. Näringslivskopplingen ger studenten möjlighet att skaffa en unik inblick i stora och små näringslivsfrågor och han/hon får en chans att knyta kontakter utanför högskolans värld.

Programmets upplägg:
På IMF-programmet läses nivåerna G1N-G2E i företagsekonomi under de tre åren som utbildningen pågår. Studenterna erbjuds att läsa en termin, företagsekonomi eller andra relevanta ämnesområden, vid utländskt universitet.

Strukturen på programmet är flexibel eftersom vissa studenter vill åka utomlands en termin, och vissa inte alls. Flera möjligheter finns och de innebär olika val inför terminerna 5-6.

IMF år för år:
Under programmets första termin ingår kurser i företagsekonomi, som ger en introduktion till företagsekonomiämnet och grundläggande begrepp och centrala modeller inom marknadsföring. Under den andra terminen läses kurser inom områden som är relaterade till personliga kontakter i marknadsföring, projektledning, service management och företagsekonomi med internationell inriktning.

Under termin 3, andra läsåret, läses en fördjupningskurs inom marknadsföring och en kurs i uppsats och metod. Under termin 4 läser studenterna på den allmänna inriktningen språk 15 hp, engelska eller tyska, samt en kurs i informationsdesign, 15 hp. De som valt tyska som inriktning läser 30 hp tyska, antingen som campuskurs eller på plats i Tyskland. Vid Mälardalens högskola (MDH) erbjuds engelska och tyska som främmande språk. I de fall då studenten önskar språk som inte ges vid MDH, får studenten hjälp med att finna lämplig kurs vid annat lärosäte (kan vara på plats eller distans, i Sverige eller utomlands). Vid val av språkstudier vid annat lärosäte kan inte plats garanteras på kurs. Valet av språk utgår från vilket land man sedan vill studera i under utlandsstudierna. Språkstudier rekommenderas starkt, då det finns en stor efterfrågan på arbetsmarknaden gällande detta. Både tyska och engelska är viktiga språk för svenska företag som gör affärer på internationella marknader (eller utländska företag som gör affärer i Sverige).

Därefter, under termin 5 och 6, läses fortsättningskurser i företagsekonomi med inriktning på marknadsföring. Kunskaperna i marknadsföring fördjupas och utvecklas genom att studera olika aspekter på marknadsföring. Den femte eller sjätte terminen kan läsas utomlands. Utlandsstudierna rekommenderas starkt, inte minst med tanke på personlig utveckling, men även för att få erfarenheter som är värdefulla för arbetsuppgifter relaterade till företags internationella affärer och marknader. Under utlandsstudierna har studenten möjlighet att forma sin utbildning och göra den unik, välja fördjupningskurser inom företagsekonomi eller andra ämnesområden som kan komplettera examensmålen.

Årskurs 1
Företagsekonomi:
Företagsekonomi, grundkurs, 30 hp
Företags internationaliseringsprocess, 7,5 hp
Service management, 7,5 hp
Personlig kontakt och social påverkan i marknadsföring, 7,5 hp

Övriga ämnen:
Projektledning, 7,5 hp

Årskurs 2
Företagsekonomi:
Marknadsföring 2, 22,5 hp
Uppsats och metod, 7,5 hp

Allmän inriktning:

Valbart:
Språk:
Engelska, 15 hp
Tyska, 15 hp

Informationsdesign:
Design, 15 hp

Inriktning tyska:

Valbart:
Tyska 1 i Tyskland, 30 hp
Tyska 1, 30hp

Årskurs 3
Företagsekonomi:
Kandidatuppsats, företagsekonomi, 15 hp

Valbart 45 hp
Företagsekonomi:
Internationellt företagande 1,15 hp
Internationell marknadsföring, 15 hp
Integrerad kommunikation, 15 hp
Management i multinationella företag, 15 hp

Utlandsstudier:
Kurser motsvarande 30 hp i företagsekonomi eller andra relevanta ämnesområden på högskolenivå.

Val inom programmet

Val inom programmet görs till termin 4,5 och 6. Studenter antagna till programmets allmänna inriktning väljer inför termin 4 mellan engelska, tyska och informationsdesign medan studenter på inriktning mot tyska väljer mellan två olika 30 hp-kurser i tyska där en utförs i Tyskland. Väljer studenten termin 5 för studier utomlands ska kurser i företagsekonomi på nivå G2F och G2E ske termin 6. Väljer studenten att studera utomlands termin 6 läses företagsekonomi G2F och G2E termin 5. Även utlandsstudierna innebär mer aktiva val, då det är fråga om att välja kurser ur det utländska universitets utbud.

För de studenter som väljer att läsa hela år 3 på campus, går det att välja en bredare variant där studenten väljer att läsa tre kurser i företagsekonomi på nivå G2F och avslutar med att skriva kandidatuppsats (G2E). Valmöjligheter kan begränsas av de behörighetskrav som gäller för en kurs. Val av kurs kan påverka möjligheterna att uppfylla examensfordringarna, t ex en student som väljer att inte åka utomlands uppfyller därmed inte kraven för en examen med inriktning internationell marknadsföring. Däremot kan dessa studenter istället ansöka om en Filosofie Kandidatexamen med huvudområde Företagsekonomi (se punkt två nedan).

Examen

Utbildningsprogrammet är upplagt så att studierna ska leda fram till att man uppfyller fordringarna för följande examen/examina: 
 

  • Filosofie kandidatexamen med huvudområdet Företagsekonomi med inriktning mot Internationell marknadsföring (Bachelor of Science in Business Administration with Specialization in International Marketing) 
  • Filosofie kandidatexamen med huvudområdet Företagsekonomi (Bachelor of Science in Business Administration).

Om programmet innehåller valbara eller valfria delar, eller om man som student väljer att inte slutföra en viss kurs, kan de val man gör påverka möjligheterna att uppfylla examensfordringarna. För mer information om examina och examensfordringar hänvisas till den lokala examensordningen som finns publicerad på högskolans webbplats.

Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter

För varje kurs vid högskolan anges i kursplanen bland annat formerna för hur studenternas prestationer skall bedömas såsom typer av examination för ingående moment och betygsgrader. Examination för en kurs är översiktligt beskriven i kursplanen som förtydligas och kompletteras med skriftlig information vid kursstart (studiehandledningen). Högskolan har beslutat om regler och anvisningar för examination och dessa finns tillgängliga via högskolan webbplats.