Utbildningsplan - Magisterprogram i internationell marknadsföring

Programkod: ZEG23
Giltig från: HT15 HT14 HT13
Beslutsinstans: Fakultetsnämnden
Behörighet:

Examen på grundnivå om minst 180 högskolepoäng, varav minst 90 högskolepoäng med successiv fördjupning inom företagsekonomi. Dessutom krävs Engelska B eller Engelska 6. I de fall programmet går att söka som senare del gäller att den sökande måste uppfylla de särskilda behörighetskrav som gällde för programmets första termin samt ha läst motsvarande programmets tidigare terminer.

Diarienummer: MDH 2.1.2-390/13
Akademi: EST
Fastställandedatum: 2010-12-17
Reviderad: 2014-11-19

Kunskap och förståelse

Efter genomgånget utbildningsprogram ska studenten:

  • visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet såväl överblick över området som fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, och
  • visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen.

Färdighet och förmåga

Efter genomgånget utbildningsprogram ska studenten:

  • visa förmåga att integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information,
  • visa förmåga att självständigt identifiera och formulera frågeställningar samt att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar,
  • visa förmåga att muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper, och
  • visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att arbeta i annan kvalificerad verksamhet.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Efter genomgånget utbildningsprogram ska studenten:

  • visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
  • visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, och
  • visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.

Undervisningsspråk

Det huvudsakliga undervisningsspråket är engelska, vilket betyder att samtliga undervisningsmoment genomförs på engelska och att kurslitteraturen genomgående är på engelska.

Innehåll

Programmet International Marketing är en ettårig samhällsvetenskaplig utbildning inom företagsekonomi på avancerad nivå. Utbildningen omfattar kurser inom företagsekonomi på totalt 60 högskolepoäng.

Programmet inleds med en kurs om forskningsmetod och teori och följs av en kurs inriktad mot internationell marknadsföring och strategi. Den andra terminen har konsumentbeteende som huvudtema och ska förbereda studenten för uppsatsskrivandet genom att integrera moment som hör ihop med det självständiga arbete på 15 hp som avslutar programmet.

Kopplat till samtliga kurser finns moment där studenterna själva ska söka, utvärdera och presentera information i form av rapporter eller pm. Studenterna ska samarbeta i grupper som innehåller personer från andra länder än dem själva för att få erfarenhet och träning i att jobba interkulturellt.

Ett flertal olika examinationsformer förekommer, både skriftliga individuella tentamina och skriftliga och muntliga redovisningar av grupparbeten.

Årskurs 1
Företagsekonomi:
Företagsekonomisk forskningsmetod, 15 hp
Strategi och internationell marknadsföring, 15 hp
Samtidsfrågor inom konsumentmarknadsföringen, 15 hp
Magisteruppsats i företagsekonomi, 15 hp

Val inom programmet

Programmet har en given kursstruktur, d.v.s. innehåller inga val av kurser.

Examen

Utbildningsprogrammet är upplagt så att studierna ska leda fram till att man uppfyller fordringarna för följande examen:

  • Filosofie magisterexamen med huvudområdet Företagsekonomi med inriktning mot Internationell marknadsföring (Master of Science (60 credits) in Business Administration with Specialisation in International Marketing)
Om programmet innehåller valbara eller valfria delar, eller om man som student väljer att inte slutföra en viss kurs, kan de val man gör påverka möjligheterna att uppfylla examensfordringarna. För mer information om examina och examensfordringar hänvisas till den lokala examensordningen som finns publicerad på högskolans webbplats.

Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter

För varje kurs vid högskolan anges i kursplanen bland annat formerna för hur studenternas prestationer skall bedömas såsom typer av examination för ingående moment och betygsgrader. Examination för en kurs är översiktligt beskriven i kursplanen som förtydligas och kompletteras med skriftlig information vid kursstart. Högskolan har beslutat om regler och anvisningar för examination och dessa finns tillgängliga via högskolans webbplats.