Utbildningsplan - Magisterprogram i företagsekonomi

Programkod: AGM05
Giltig från: HT15
Beslutsinstans: Fakultetsnämnden
Behörighet:

Examen på grundnivå om minst 180 högskolepoäng varav minst 90 högskolepoäng med successiv fördjupning i företagsekonomi. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 eller motsvarande. I de fall programmet går att söka som senare del gäller att den sökande måste uppfylla de särskilda behörighetskrav som gällde för programmets första termin samt ha läst motsvarande programmets tidigare terminer.

Diarienummer: MDH 2.1.2-396/13
Akademi: EST
Fastställandedatum: 2014-10-01

Mål

Magisterprogrammet i företagsekonomi syftar till att utbilda ekonomer som kan möta morgondagens arbetsmarknad i såväl privat som offentlig sektor. Utbildningen ska ge möjlighet till fördjupning inom olika områden inom företagsekonomi. Kurser och utbildningsformer inom programmet ska även förbereda studenterna för forskarutbildning.

Kunskap och förståelse

Efter fullgjorda studier på programmet ska studenten:

  • Visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet såväl överblick över området som fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete.
  • Visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen.

Färdighet och förmåga

Efter fullgjorda studier på programmet ska studenten:

  • Visa förmåga att integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information.
  • Visa förmåga att självständigt identifiera och formulera frågeställningar samt att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar.
  • Visa förmåga att muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper.
  • Visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att arbeta i annan kvalificerad verksamhet.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Efter fullgjorda studier på programmet ska studenten:

  • Visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete.
  • Visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används.
  • Visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.

Undervisningsspråk

Undervisningsspråket är svenska.

Innehåll

Utbildningen innehåller tre valbara inriktningar med kurser på avancerad nivå i företagsekonomi. Du kan antingen inrikta dina studier i marknadsföring, organisation/management eller redovisning. Utbildningen avslutas med ett självständigt arbete i företagsekonomi.
 
Valbart 22,5 hp företagsekonomi

Inriktning marknadsföring:
Avancerad marknadsföringsteori, 7,5
Marknadsföring och interaktioner i nätverk, 7,5 hp
Marknadsbegreppet, företags tillväxt och marknadsföring, 7,5 hp

Inriktning organisation/management:
Introduktion till avancerade managementstudier, 7,5 hp
Nutida perspektiv på managementstudier, 7,5 hp
Företagande i samhället, 7,5 hp

Inriktning redovisning:
Modern redovisning, 7,5 hp
Avancerad ekonomisk styrning och strategisk ekonomistyrning, 7,5 hp
Avancerad externredovisning, 7,5 hp
 

Gemensamma kurser 37,5 hp företagsekonomi
Projektledning och verksamhetsutveckling, 7,5 hp
Företagsekonomisk forskning i praktiken, 15 hp
Magisteruppsats i företagsekonom i, 15 hp

Val inom programmet

Inom varje inriktning ingår kurser med koppling till den valda inriktningen. Studenten behöver därför inte välja kurser utan antas till en inriktning med platsgaranti till de kurser som ingår i inriktningen. Platsgarantin gäller under förutsättning att studenten är behörig.

Examen

Utbildningsprogrammet är upplagt så att studierna ska leda fram till att man uppfyller fordringarna för följande examen:

Filosofie magisterexamen med huvudområdet Företagsekonomi (Master of Science (60 credits) in Business Administration)
 
Om programmet innehåller valbara eller valfria delar, eller om man som student väljer att inte slutföra en viss kurs, kan de val man gör påverka möjligheterna att uppfylla examensfordringarna. För mer information om examina och examensfordringar hänvisas till den lokala examensordningen som finns publicerad på högskolans webbplats.

Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter

För varje kurs vid högskolan anges i kursplanen bland annat formerna för hur studenternas prestationer skall bedömas såsom typer av examination för ingående moment och betygsgrader. Examination för en kurs är översiktligt beskriven i kursplanen som förtydligas och kompletteras med skriftlig information vid kursstart. Högskolan har beslutat om regler och anvisningar för examination och dessa finns tillgängliga via högskolans webbplats.