Dags att söka jobb?

Hur tänker arbetsgivare när de ska anställa personal? Ta reda på hur du bäst söker, hittar och får jobbet som passar dig.

Tips från rekryterare

  • Alla rekryterare läser alltid både ansökningsbrev och CV.
    I ansökningsbrevet är det viktigt att tänka på att det ska vara välformulerat, utan stavfel och vara max en A4 sida. Brevet ska spegla vem du är och göra rekryteraren nyfiken på att veta mer om dig. Det är viktigt att ha en koppling till det ut- annonserade jobbet och att beskriva varför just du passar in och vad du kan bidra med.
     
  • Rekryterarna föredrar ett CV i omvänd kronologisk ordning, eftersom det ger en snabbare överblick.
    Det är inte bra att ha ”luckor” i sitt CV: har du haft perioder av sjukskrivning eller arbetslöshet så skriv det och berätta vad du gjorde under tiden. Har du haft olika jobb så beskriv med exempel vad du åstadkommit. Även enklare jobb eller fritidsaktiviteter ger erfarenhet, till exempel att man arbetat i grupp och blivit bra på teamwork.
     
  • Var påläst under intervjun!
    På anställningsintervjun är det bra att vara påläst om företaget, det ger ett engagerat intryck. Du ska också vara beredd att berätta om dig själv, och beskriv med exempel vad just du kan bidra med. Det är idag vanligt att arbetsgivare googlar för att se vilken information som finns om dig som söker jobbet, vilket är bra att vara medveten om!