Gemensam teknikutveckling för driftsäkrare elbilar

När det är vinter och kallt ute är risken inte bara stor att elbilen vägrar starta. Risken är stor att den vägrar köra överhuvudtaget. Anledningen är att batterier slutar att leverera ström när de blir för kalla. Men bilvärmartillverkaren Calix AB har tagit hjälp av Mälardalens högskola för att komma närmare en lösning.

I fordon med förbränningsmotorer kan man använda motorvärmare för att värma upp kylvattnet eller motoroljan när det är kallt. För el-bilar och elhybrider handlar det om nya problem. Batterikapaciteten sjunker drastiskt med temperaturen, och vid tio minusgrader kan det hända att batteriet helt slutar leverera ström.

Det betyder att det är nödvändigt att värma upp batteriet. Utmaningen med det är att uppvärmningen måste ske medan fordonet körs, och att det krävs betydligt högre effekter från batteriet än i traditionella bilar. Därtill finns det ingen standard för sådana här komponenter att förhålla sig till.

Ledande tillverkare tog hjälp av MDH

Därför genomförde Calix AB, en av Europas ledande tillverkare av motor- och kupévärmare, en teknikstudie tillsammans med minST/minSTInnovation och Mälardalens högskola under 2009 till 2010. Målet var att samla fakta inför en systemspecifikation av värmare med en distribuerad elektronikenhet för el- och hybridfordon.

– Vi har verkligen utvecklats i samarbetet med minST, säger Anders Rosendahl, Calix utvecklingschef. Nätverket kring minST är ett stöd i vår resa mot nya produkter till nästa generations el- och hybridbilar, och det är där vår kärnverksamhet kommer att ligga.

– Calix är ett exempel på hur vi i minSTInnovation arbetat med ett företag där fortsättningen blivit en produkt, säger Anders Martinsen som är projektledare för minSTInnovation vid Mälardalens högskola.