Industriell ekonomi och organisation

Inom forskningsinriktningen Industriell ekonomi och organisation är forskningen inriktad mot ekonomivetenskap. Ekonomivetenskap sysselsätter 48 forskare och lärare, varav fyra är professorer.

Ekonomivetenskapen fokuserar på forskning inom industriell förnyelse, med vilken avses handlingen, processen, innehållet och resultatet av förnyelse relaterad till industrin, d.v.s. näringsliv och handel. Ofta kan radikal industriell förnyelse inte lyckas utan förändringar i den stödjande infrastruktur som samhället erbjuder, samt i institutioner och värderingar, och det är därför industriell förnyelse inte kan studeras vid sidan om dess kulturella sammanhang.

För att klargöra betydelsen av begreppet industriell förnyelse har enheten redigerat boken: Studies in Industrial Renewal: Coping with Changing Contexts (Studier inom industriell förnyelse: Att hantera föränderliga sammanhang)

Ekonomivetenskapen sysselsätter 48 forskare och lärare, varav fyra är professorer, och har 1150 helårsstudenter och 15 doktorander. Enheten ansvarar för undervisningen vid MDH inom Redovisning och handelsrätt, Marknadsföring, Organisation, Ekonomi och Statsvetenskap. Forskningsprogram och projekt involverar ofta forskare från två eller flera av dessa forsknings- och undervisningsområden och även forskare från andra universitet i Sverige och utomlands.

Ett forskarutbildningsprogram erbjuds genom forskningsämnet Industriell ekonomi och organisation.

News

  • Liv Austen är en sångerska och låtskrivare på uppåtgående i Storbritannien. Torsdagen den 27 april kl. 12.30-13.30 delar hon med sig av sina erfarenheter som låtskrivare på ett webbinarium, som är arrangerat av MDH och som vänder sig till lärare och studenter i engelska.

  • Osman Aytar och Karl-Krister Lindholm är årets mottagare av Pedagogiskt pris. De kommer att ta emot utmärkelsen vid Akademisk högtid fredag 28 april. Med anledning av detta håller de varsin föreläsning torsdag 27 april vid MDH i Västerås.

  • I dagarna arrangerades den årliga IMF-dagen. En chans för befintliga studenter från internationella marknadsföringsprogrammet att träffa företag, knyta kontakter och få inspiration till vad som skulle kunna bli ett framtida yrke.