Kammaropera, helfart

Kammaroperautbildningen på Musik- och Operahögskolan vid Mälardalens högskola är en tvåårig helfartsutbildning. Den vänder sig till dig som brinner för att stå på scenen och förmedla opera genom din sång. För att påbörja utbildningen inom denna mångfacetterade konstform krävs det att du har kommit en bit på väg i din sångliga utveckling. Opera är en konstform där du kan beröra och väcka känslor hos din publik. På Musik- och Operahögskolan vid Mälardalens högskola kommer du att förberedas inför din framtida karriär genom ett väl genomtänkt studieupplägg där du utvecklas för att kunna möta dagens arbetsmarknad.

Lyssna på studenterna

Verdi Rigoletto kvartett (youtube)

W.A. Mozart - Porgi amor med Rebecca Hellbom (youtube)

Uppträdande på Galakonsert i Västerås konserthus med Västmanlands symfoniorkester.

Om utbildningen

Högsta betyg av internationella röster

Kammaroperautbildningen samarbetar med kammarmusikprogrammet där du har möjlighet att få musicera med flera olika konstellationer med instrument. Det sker dels i ett framförande i stora salen på Västerås konserthus då vi framför arior, ensembler och romanser.

Kammaropera

”Inom opera är det de stora känslorna som gestaltar människans innersta rum, en operasångare får genom musik och text möjlighet att förmedla uttrycket till publiken.

Kammaropera och kammarmusik kräver samspel och lyhördhet och bygger på att ta ansvar för sin stämma men lika viktigt är att kunna anpassa sig och ta impulser från medmusikanter. Frihet inom givna ramar i en energifull process där både det individuella och hela sammanhangets utveckling är avhängigt av varandra. Den konstnärliga processen som genomsyrar repetitionsarbetet öppnar upp för kreativitet och skapande där man utifrån ett välbekant plan gör djupdykningar ner i nya dimensioner av upptäckter.

 

”Inne i dig öppnar sig valv bakom valv oändligt.

 

Du blir aldrig färdig, och det är som det skall.”

 

(Romanska bågar, T. Tranströmer)

 

Delar i utbildningen liknar traditionell operahögskoleutbildning men slutmålet är inte storopera. Istället är målet en föreställning som enkelt kan spelas i olika miljöer men utan avkall på kvalitet, många gånger är denna typ av produktioner som bland annat kammaropera, spagettiopera och barnopera mycket relevanta i dagens kultursverige. Spännande spelplatser kan vara Slottet, Västerås konserthus, Västerås Domkyrka, Västmanlands teater och mycket annat. Utbildningen förbereder även för halvsceniska sammanhang, en konsert som ska lyftas med sceniska medel men ändå inte bli en fullskalig föreställning.”

-    Professor och konstnärlig ledare Lena Hellström-Färnlöf

 

Utbildningens innehåll

-       Sånglektioner 1-2 lektioner per vecka, minst 14 h per termin

-       Masterclass/gemensam lektion 2-3h per vecka

-       Instudering 2 gånger i veckan med olika pianister på högsta nivå

-       Recitativträning

-       Ensemblesång – allt från duetter till stora ensembler

-       Stor konsertverksamhet med pianister och andra instrumentalister på olika    scener, alltifrån den lilla kammarmusiksalen till stora scenen på Västerås Konserthus.

-       Scenframträdande

-       Projekt

-       Kroppskännedom/Rörelseträning/Dans

-       Auditionträning med DVD-inspelning

-       Seminarier

Kursplaner för kurspaketet

Kursplan - Kammaropera 3 30.0 hp

Kursplan - Kammaropera 2 30.0 hp

Röster från studenter

 

"Undervisningen är specialutformad efter oss som går den och är därför väldigt individanpassad.

Vi har olika nationella och internationella gästlärare som är aktiva i branschen, så som vocal coaches, castingsamordnare vid olika operahus, regissörer, sångpedagoger, logopeder mm. Genom kammaroperautbildningen kommer vi närmare och får insikt i branschen vilket blir en brygga ut i arbetslivet.

Vår sångprofessor, Lena Hellström-Färnlöf, har själv varit aktiv opera- och konsertsångerska och har nu som pedagog hela världen som sitt arbetsfält. Hon vet vad som krävs i den tuffa operabranschen där hon har många olika roller: som sångpedagog, konstnärlig rådgivare åt agentur, sakkunnig i olika jurysammanhang och håller i internationella master classes – uppdrag som har gjort henne till den fantastiska sångpedagog hon är och som ständigt också utvecklar henne. Vi har individuella lektioner med Lena och träffar regelbundet instuderare som vi arbetar med flera timmar i veckan.

Vår sångprofessor har ett nära samarbete med våra instuderare, jobbar kontinuerligt för nya samarbeten, och skapar de bästa möjligheterna för vår utveckling." 

Studenter vid kammaroperautbildningen på Musik- och Operahögskolan vid Mälardalens högskola.

Rebecca prisad för Wagner-tolkning

Rebecca Hellbom, som studerar opera på kammarmusikprogrammet vid MDH, gjorde stor succé på en nationell sångtävling i Göteborg.

Hon tilldelades andra pris och hyllades av juryn för sin Wagner-tolkning. Läs VLT:s artikel och se tv-inslaget om Rebecca här!

Opera på Skäret 2017

Flera av studenter från Musik- och Operahögskolan vid Mälardalens högskola blev uttagna att medverka i 2017 års föreställning av Madama Butterfly på Opera på Skäret tillsammans med internationella stjärnor. Föreställningen som mottog väldigt goda recensioner vid premiären den 29 juli.

Det är MDH-studenterna Frida Bergquist, Mikael Horned och Amelie Flink, som studerar kammaropera, som fick roller i Opera påSkärets produktion av Madama Butterfly, efter framgångsrik audition.  Frida i rollen som Kate Pinkerton, Mikael spelar Yakusidé och Amelie Flink, La Zia/Fastern.

–Vi är väldigt nöjda med studenternas prestationer i Madama Butterfly. Studenterna håller en så pass hög nivå att vi bedömer att de kommer kunna stå sig väl, i den professionella konkurrensen, i framtiden. Vi är glada att få bidra till deras fortsatta utveckling för att kunna ta klivet ut i det professionella sångarlivet, säger Alexander Niclasson, konstnärlig ledare för Opera på Skäret.

En annan som medverkade i uppsättningen var baryton Anton Eriksson som studerade sång för professor Lena Hellström-Färnlöf vid MDH och senare Operahögskolan i Stockholm. Han är numera en av Sveriges främsta operasångare.

–Utifrån vad såväl de nuvarande studenternas visat och den professionalism som Anton Eriksson alltid uppvisat ser jag fram emot framtida samarbeten med MDH, säger Alexander Niclasson.

Frida uttagen som solist vid Vadstena-Akademien

Sommaren 2018 medverkar Frida Berquist i uppsättningen Solen och Nordstjärnan.

Frida Bergquist - Solen och Nordstjärnan

 

RIDDARTORNET - En nyskriven kammaropera

 

Riddartornet är en nykomponerad kammaropera med musik av Carl Unander-Scharin, libretto av Magnus Florin i regi av Nils Spangenberg. Operan är baserad på E. J. Stagnelius pjäs med samma namn och är specialskriven för Musik- och operahögskolan vid Mälardalens högskola som ett konstnärligt utvecklingsprojekt under ledning av högskolans konstnärliga ledare och professor i sång - Lena Hellström- Färnlöf.

Bakgrunden till samarbetet var ett möte mellan operaklassen och Carl Unander-Scharin våren 2017 då Carl imponerades av nivån och därför frågade oss om det vore intressant med ett samarbete där han komponerar en specialbeställd opera för studenterna. Grundidén bygger på att konsten och pedagogiken i detta projekt berikar varandra. Därav det täta och unika samarbetet mellan kompositör och sångpedagog, senare även sångpedagog och regissör.

Projektet genomförs i samproduktion med Vadstena-akademien och Västmanlands teater. Operan får sin urpremiär på Västmanlands teater i Västerås den 12 juni och flyttas sedan i början av juli till Vadstena Gamla teater, en teater från Stagnelius egen tid. Dirigent är Joachim Gustafsson och scenograf är Johan Glaumann.

Pjäsen från 1821 är en romantisk, skräckgotisk tragedi om en faders begär till sin dotter i den förvridna åtrån efter oskuld och ren urbild. Det är ett otäckt drama som speglar Stagnelius syn på tillvaron som en dyster vrångbild av det eviga. Guds klara evangelium strålar ner från stjärnorna, men varat är en endast en ond dröm.

-Vad är vårt liv? Ett moln som flyktigt simmar

kring rymderna på Ödets kalla ilar.

Förvandlat evigt, aldrig det sig vilar

och varar högst en sommaraftons timmar.

Blotta moln och dunster äro alla –

av Jordens trånad till ett skuggliv buren

envar skall åter i sitt ursprung falla.

(ur dikten Molnet av E.J Stagnelius i ouvertyren till operan)

 

Carl Unander-Scharin, sångare och tonsättare, komponerade sin allra första opera ”Tokfursten” till Vadstena-Akademien år 1996 vilken blev en storartad succé. Sedan dess har han komponerat en rad sceniska verk och däribland även operan Byrgitta till Vadstena-Akademien år 2003.

Magnus Florin, framgångsrik och prisbelönt författare och under en lång rad av år chefdramaturg vid Dramaten har tidigare skrivit flera libretton bland annat till Goya av tonsättaren Daniel Börtz och Hemligheter av tonsättaren Jonas Forsell.

Nils Spangenberg –vd och konstnärlig ledare på Vadstena -Akademien, har initierat och regisserat en lång rad av nya svenska operaverk, däribland flera av Carl Unander-Scharins operor, och har som regissör arbetat vid de flesta svenska operainstitutionerna. Han har under många år varit verksam som lärare vid Operahögskolan i Stockholm och har även innehaft en professur vid Högskolan för Scen och Musik vid Göteborgs Universitet.

Lena Hellström-Färnlöf är professor i sång och konstnärlig ledare vid Musik- och operahögskolan vid Mälardalens högskola. Lena är en av landets främsta sångpedagoger som förutom sitt arbete vid MDH ger masterclasses runt om i världen, undervisar professionella sångare samt är konstnärlig rådgivare i artistagentur. Lena har tidigare undervisat vid Operahögskolan i Stockholm.

Joachim Gustafsson - internationellt verksam svensk dirigent med stor erfarenhet av ny musikdramatik, har de senaste åren bla uruppfört de kritikerrosade operorna The Picture of Dorian Gray av Thomas Agerfeldt Olesen och Snow Whites Mirror av Niels Marthinsen på Danish National Opera.

Johan Glaumann – scenograf och kostymskapare. Som scenograf har Johan bl.a jobbat för Rikskonserter, Norrlandsoperan och Vadstena Akademien med produktioner som exempelvis Erwartung,Trollflöjten, Silverringen och les Grandes Nuits.

De medverkande utgörs av sångare från den nystartade kammaroperautbildningen samt sångare och instrumentalister från Kammarmusikprogrammet. En fantastisk storsatsning från Musik- och operahögskolan vid Mälardalens högskola för musikstudenter och för svenskt musikliv!

 

Rollista Riddartornet:

Mathilda – Amelie Flink, sopran

Clara – Frida Bergquist, mezzosopran

Olivia – Rebecca Hellbom, sopran

Rheinfels – Viktor Johansson, tenor